Dagens låt:

måndag 30 januari 2012

Mot ljusare tider =P

Jaha, Januari är snart till ända... Äntligen får man väl säga att vintern är här och det har hunnits med lite vinteraktiviteter som skidåkning, snowracer och skridskor till barnens stora lycka. Själv skulle jag inte gråta om våren kom tidigt i år, men jag gläds redan åt ljuset som blir längre för var dag som går. I år blir första året på väldigt, väldigt länge som jag inte kan sitta i solen på dagarna och odla fräknar. Har ju pluggat och varit mammaledig förut och då kan man ju lägga upp dagarna efter eget bevåg, men inte nu. Kanske måste ta några dagar ledigt ändå när det blir ett högtryck längre fram så jag får odla på vårfräknarna :)

Trötter är nu hemma på besök från Madeira och det är mysigt. Småsyskonen tar verkligen vara på varenda sekund av tiden med honom och det märks att han varit saknad. Det märks även att han saknat sina småsyskon ;) Är lite sugen på att ta en sväng ner och hälsa på honom senare i vår. Har ju inte varit på Madeira (en pensionärs ö, jag vet), men lite sol och värme sitter ju aldrig fel...

Igår gjorde jag en "first", jag var i Mockfjärd! Där har jag aldrig varit förut. vad jag gjorde där?! Jo, jag var på underklädesparty, riktigt kul faktiskt! Mycket ny inspiration och man fick i lugn och ro prova ut det man ville och hon som höll i det hade koll på storlekar. Dessutom var det bara topp produkter av de bästa, kändaste märkena, men lite billigare än i affärerna. Kul idé som funkar i goda vänners lag! Rekommenderas!!!

Annars då?! Jo, vi blir en till i familjen inom kort. Den flicka som min man varit kontaktperson/ handledare åt i snart ett år kommer att flytta hem till oss som familjehemsplacering. Hon är 15 år och hennes mål är att kunna flytta hem till sin mamma så småningom, så hur länge hon blir hos oss återstår att se. Just nu bor hon i en jourfamilj och hon flyttar in hos oss den 8/2. Detta innebär också att mannen kommer att vara tjänstledig och finnas hemma i 6 månader framöver. Ja, lite kommer han jobba ändå på vissa resor och så och så har han sina studier, men OJ vilken skillnad det kommer att bli ändå. Jag är van vi att nästan aldrig ha honom hemma och nu ska han vara hemma större delen av tiden *lyx*. Det som jag tycker är allra bäst är att jag slipper stressiga lämningar och hämtningar på skola och dagis :)

Har drabbats av en stark lust av att lära mig nåt nytt. Vad vet jag inte, men jag hungrar efter kunskap känner jag. Kanske är det så enkelt att jag inte har pluggat på en termin nu och att jag faktiskt älskar att plugga. Är lite avundsjuk på mannen och hans arbeten och framför allt nu när han ska skriva slutarbetet *suckar längtande*. Det är så himla kul!!! Helst vill jag ju läsa mot högskolan, så jag ska nog ta och titta om det finns nåt kul man kan söka till hösten och läsa på halvfart, så man kan jobba 100% samtidigt. Ja, eller så kanske man ska ge sig på något kreativt. Kvällskurs nu när mannen finns på hemmaplan?! Hmm... vet inte vad bara. Gitarr skulle vara kul, men jag vet inte om det finns - ska nog kolla upp det! Eller Yoga kanske?! Vi fnular vidare på den...

Är lite sugen på en XC90 men har insett att XC60:n också är rätt läcker... Hade en inte så kul upplevelse härom veckan när jag kom från en föreläsning sent på kvällen och skulle åka hem. Klockan var runt 20 tiden och det var typ 15 minus ute och min volvo var stendöd. Den där parkeringsvärmaren hade helt laddat ur batteriet. Min kollega som bodde i staden ringde sin man, men tji fick vi, han fick inte igång den. Eländet är ju helt elektroniskt och jag kunde få in nyckelkortet, men sen gick det inte att få ut, vilket i sin tur gjorde att det blixtrade hejvilt när man försökte starta med startkablar. Men världens bästa Tobias (som vi köper våra bilar av, Bilgruvan i Säter) ryckte ut och kom till min räddning. Han fick kämpa på en bra stund, men fick till slut igång eländet. Jag fick sedan ta hans bil hem, så skulle han fixa ett nytt batteri till mig tills dagens därpå. När jag sedan kom dit dan efter hade jag ett nytt batteri och en jättepigg bil igen och dessutom sa Tobias att han hade tänkt tvätta bilen åt mig också, men han hade ingen plats i bilhallen och då hade bilen hunnit frysa ihop. *Gulle*. Världens bästa bilförsäljare!!! Mmm... suger vidare på det där med XC versionen, måste sälja in idén bättre hos mannen tror jag ;) Men jag skulle vara SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ rätt i en Volvo XC 90 eller 60, DET vet jag!!! Måste nog kolla upp dem bredvid varandra och provköra lite så jag vet vilken som känns mest "Cilla"...
I övrigt skuttar livet på i vanlig fart (dvs full fart!). Barnen är för stunden friska och krya *peppar, peppar*, jobbet är också full fart men åt lite olika håll. Har så jäkla svårt för att bara stå bredvid och inte ha mandat att agera när jag ser att barn inte får det som de faktiskt har rätt till. Men förändring är en process, det förstår jag och Rom byggdes inte på en dag, men oavsett så ska inte barnen här och nu behöva betala priset för att vissa pedagoger inte vill arbeta enligt de styrdokument som finns för den svenska skolan... I´m NOT giving up!!! Envis som synden måste ju vara en bra egenskap i åtminstone detta sammanhang ;) Ni som har följt min resa genom skolvärlden de senaste 10 åren eller så vet att jag backar ALDRIG på den punkten! Eleverna kommer ALLTID i första hand och de ska få den hjälp och det stöd som de har rätt till baserat på sina kunskaper och sina förmågor. Om vi inte kan möte varje individ där de är, så kan vi inte heller hjälpa dem framåt. Tänk att det ska vara så svårt att förstå för vissa...

Nej, nu måste jag ta tag i dokumentationen som växer på hög här bredvid :)

Dagens låt: Nostalgi :) Marie Fredriksson; Efter stormen http://youtu.be/9hFgpvEt-bo

2 kommentarer:

Monica sa...

Vad spännande med en ny familjemedlem. Vi har också en ny på gång, i samma ålder.

Du har en award att hämta på min blogg. :)

Hälsa familjen!

Anonym sa...

Hej Cilla! Jag har en liten grej på g som jag tror att du skulle gilla med tanke på det här inlägget. Har du en e-post som jag skulle kunna skriva till dig på?