Dagens låt:

torsdag 17 maj 2012

Ekvationen "avundsjukan, jantelagen och den svenska skolan"

Ja, nog är vi lite unika i det alltid! Värst är det absolut inom stora kommunala eller regionala arbetsplatser som exempelvis kommuner och landsting. Skolan är ju också ett lysande exempel på det.
FÖR bra får ingen vara, även om det är till gagn för eleverna. Inte heller får man ha en anställning som på något sätt är annorlunda än någon annans, för då mina vänner kan det bli ORÄTTVIST!!! *skräck* Dessutom ska ALLT stötas och blötas in absurdum innan beslut kan fattas, vilket leder till en otroligt seg organisation med en extremt låg utvecklingsfrekvens.
Skolan är ju också en arbetsplats för många individualister, som nu med nya skollagen och trycket på FUNGERANDE arbetslag, drabbas av stora skälvan och hamnar i bitterhetens välgrävda grop.  Ovanpå det så har vi facken som trycker på orättvisorna i lönesättningen som även den ger lärarna mandat för att vara gnälliga och bittra. Långa jämförelser görs med bland annat Finland, där både måluppfyllelse och lön är högre. Och då gör många den enkla ekvationen att högre lön= högre måluppfyllelse. QUE???!!!

Titta lite närmre, ja, gör gärna skolbesök och titta på HUR de lärarna arbetar, på HUR mycket tid och energi de lägger ner i sin verksamhet, HUR mycket de trivs på sin arbetsplats och med eleverna och HUR mycket de arbetar för utveckling. DET = högre måluppfyllelse!

JO, även JAG är lärare, och visst, jag tycker absolut att lärarna är värda högre lön!
Men... Jag är inte för denna bitterhets och gnäll politik som just nu pågår i många led ute på skolorna. Vem gagnar den undrar jag? Jag kan inte se att lärarna mår bättre av den, inte heller eleverna eller någon annan instans inom skolan. Dessutom är Sveriges ekonomi och därigenom kommunernas ekonomier dåliga och besparingar måste genomföras. Yrkesstolthet? Handlar den bara om lön???
Om så är fallet är svenska skolan verkligen i fara!
För mig är läraryrket mitt kall! Jag fullkomligen älskar att vara med eleverna och har aldrig varit den som räknar timmar och minuter eller gnäller över att "det står faktiskt inte i min arbetsbeskrivning". Jag har gladeligen lagt hur mycket extrajobb som helst på olika förberedelser, uppgifter eller individuella upplägg och fått belöningen genom elevens/ elevernas framsteg. Med dem växer och utvecklas även jag och jag är en viktig del i den ryggsäck de bär med sig genom livet. DET min vänner är yrkesstolthet enligt MIN tolkning!

Som tur är, så finns det fler som resonerar som jag och jag träffar dem även i mitt jobb emellanåt. Guldkorn i den svenska skolan och den svenska skolans framtid! Bort med Jantelagen och lyft fram dessa lärare som lysande exempel på yrkesstolthet och som grundpelare för den framtida svenska skolan. DE borde vara de som i första läget ska ha högre lön, när pengarna väl finns.
Den svenska skolan belyser man nu från alla håll, inte minst i TV med program som "Världens bästa skitskola". Kan ligga en del i det, men om det nu är så måste väl ändå en annan form av yrkesstolthet än hög lön vakna i de flesta lärare?! Måste vi inte alla dra vårt strå till stacken och ge lite extra för att vända denna negativa trend? Det är vår insats och vårt yrke som ifrågasätts, inte bara ledningsnivåer och regeringsbeslut. Nej, det är mig de ifrågasätter lika mycket och jag måste även ifrågasätta om jag verkligen gjort allt jag borde för att hjälpa mina elever framåt. I hopplöshetsgropen blir en verksamhet rätt handlingsförlamad och DET hjälper absolut inte eleverna!!!

Nej, dags att vakna upp och ge sig in i striden. Ta till lite "djävlar anamma" och visa att var och en av oss kan ge lite extra, bli lite gladare, växa med elevernas framgångar och vara den där läraren som vi alla en gång drömde om att bli när vi sökte in på lärarutbildningen. Det är ju ute i klassrummen som skillnaden måste ske!
Just nu skulle drömmen vara att få ta hand om en egen kommunal skola och handplocka personal och visa att trots den dystra ekonomin och de låga lönerna så kan skolan blomstra och påvisa hög måluppfyllelse. Det har man gjort i exempelvis Nossebro, som var i ropet nyligen, men... så kommer de, olyckskorparna och de där som är bittra, negativa , som tror att pengar är lösningen på allt och som bara måste ifrågasätta och slå på allt det som är bra och fungerar. Fler såna skolor skulle behövas i alla kommuner, så att man en gång för alla kan bevisa att DET GÅR VISST!!!
Dagens låt: Billy Ocean; When the going gets tough, the tough get going http://youtu.be/c_e2D2qsaso

Inga kommentarer: