Dagens låt:

tisdag 29 maj 2012

Sol, sol, sol!!!

Har haft full fart på tillvaron som vanligt :) Utöver ett hektiskt jobb och full kareta hemma så har jag hunnit vara med två av mina kollegor till Västerås på en heldags shopping. Jättetrevligt hade vi och det kommer med garanti att hända fler gånger! Så mycket shoppat till mig själv blev det inte, bara några saker, men som vanligt mest till barnen. Shoppa ÄR kul!!!

Vädret har varit hur ljuvligt som helst och till och med jag (hör och häpna) har badat två gånger i sjön. När vi mätte temperaturen i söndags var det 23 grader i sjön!!! Ja, jag trodde inte det var sant så vi mätte med två olika termometrar, men bägge visade lika. Sjön är grund och på söndagen hade vi "pålandsvind" om man nu kan säga det om en sjö, så allt ytvatten kom till oss. Jag kunde ligga i länge och bara njuta med barnen. Superhärligt!!!

Mycket grillat blir det dagar som dessa och livet hemma levs på utsidan av huset. Min nya bästis, den nya gräsklipparen, är hur effektiv som helst. Startar på ett kick - det är en makalös manick - det är en evighetsmaskin =P Att klippa gräset är rena rama nöjet nuför tiden! Snyggt som bara den blir det också. Både männsikor och djur njuter av livet fullt ut. Passade på att ta lite bilder på husets katter i det härliga vädret:

Först ut är Tarzan (Norsk skogkatt) och därefter hans syster Trixie (självklart också en "Skogis"). Efter det kommer husets Queen of Sheeba; Flingan (Brittisk korthår) och sist men absolut inte minst (tvärtom storleksmässigt störst, men yngst) Lilla Bu (Maine Coon). Lilla Bu ville inte posera. Hon är svår att få bra bilder på för när man kommer med kameran springer hon alltid fram och ska kela och SÅ nära är det svårt att få bra bilder. Så det fick bli en i skuggan under Idegranen i vår rabatt ;).


Mors dag firades såklart med presenter från framför allt barnen. Till och med Butter kom ihåg att ringa sin "gamla" mamma och gratta :)

 Igår var jag i Stockholm över dagen. Jag ingick i en deligation från kommunen jag jobbar i som var medbjudna till Stockholm Summit. En väldigt intressant dag med föreläsare från Ottawa, Kanada där de haft ett mycket framgångsrikt arbete med skolutveckling de senaste åren. Som sagt mycket intressant och det väckte en hel del nya tankar och engagemang. Vi ska längre fram ha återkoppling i deligationen och se vad vi kan ta med oss in i framtiden vad gäller vår kommun.
Själv tycker jag att just skolutveckling är otroligt spännande. Kommer ihåg när jag läste D nivån i Pedagogik att jag kände "suck och stön" inför delkursen i just skolutveckling. Men ack vad jag bedrog mig, det var rent utsagt SKITKUL!!! Min handledare i kursen var det ju som sa att han trodde att jag inom 10 år skulle vara skolledare och helst i en egen friskola med handplockad personal och där ville han att hans barnbarn skulle få gå. Inget dåligt betyg minsann.

Nu har jag egentligen ingen ambition att bli skolledare, men för den sakens skull kan man ändå tycka att skolutveckling är spännande och intressera sig därför. Kanske (eller troligtvis) är det för att här kan man påverka. Det är väl det som är jobbigast med att vara längre ner i näringskedjan, att ens eget utrymme för påverkan begränsas. Det är väl just det som gör att jag dras till just skolutveckling på högre nivå. Har ju sökt en del högskoleutbildningar till hösten och framför allt en som jag hoppas jag blir antagen till och som handlar mycket om detta.

Idag har jag och en kollega startat upp ett projekt i en lågstadieklass som handlar om inkluderande kamratskap och samarbete. Både vi och barnen har haft jättekul och vi ska träffas 4 gånger innan sommarlovet. Det blir så härligt att få vara aktivt med barnen när man vanligtvis handleder lärare. Kul när vi får in lite annorlunda ärenden! Utöver det är det mest lite avrundningar inför sommarlovet på agendan och sen är det vår utvärdering som vi ska lägga krutet på. Den påbörjas imorgon och ska vara klar för presentation för skolcheferna den 26/6. Kul det med tycker jag =oD

Även om jag älskar mitt jobb så ska det bli skönt med semester framöver. Att på heltid kunna vara med familjen och mysa och inte ha en massa jobbmåsten som hänger över en. Jo, vi har ju en högskoleutbildning på 7,5 p som vi påbörjar nu i juni och delar av den behöver säkert göras under sommaren, fast det är ju bara en bråkdel av vad jag har i kalendern vanligtvis ;)

För barnen hägrar sommarlovet och en del aktiviteter som fotbollskola, simskola med mera. Utlandresa blir det till hösten, för om sommaren blir som den ska, så vill jag tillbringa den i Sverige. Västkusten med Göteborg, Stenungssund och Marstrand blir det givetvis och förhoppningsvis även en sväng till Småland och Skåne. Utöver det blir det mindre utflykter lite här och där, men många härliga dagar hemma också. Det är viktigt att ta sig tid att bara vara hemma och njuta och andas också!

Nej, nu väntar lite fortbildningslitteratur som ska vara läst tills på måndag. Ross W Greene, en mycket klok man! *rekommenderas*

Dagens låt: Katrina & the Waves; Walking on sunshine http://youtu.be/iPUmE-tne5U




Inga kommentarer: