Dagens låt:

lördag 28 december 2013

Ett riktigt gott slut :)


En sak kan jag konstatera; ledighet är ljuvligt!!! Ja… nästan lite farligt bekvämt och härligt minsann. Fast, om man inte jobbade skulle man ju inte uppskatta ledigheten lika mycket förstås!
Julen var ljuvlig med fullt hus och mycket kärlek och värme samt många goda skratt. Alla hade verkligen tänkt till vad det gällde paketen i årets julspel, så det var taggat värre =P Utöver det så var det god mat och glada barn, vilket  gjorde det hela precis så där bra som man vill att det ska vara.
Har fått en ny bästis; min Dolce Gusto kaffemaskin!!! Fick den av Butter med sambo och det bästa av allt är att det är just den maskinen som har kapslarna för Zoegas :) Känns galet lyxigt att dricka kaffe (och te) numer och dessutom har jag mängder av olika sorter, you name it – I have it!
På juldagen hade vi barnens kusiner här med mamma och sambo. De var kvar hela dagen, åt och mös med oss, barnen lekte och vi vuxna spelade Plump - gissa vem som vann???!!! - just det; MOI!!! Anar att det finns några revansch sugna där ute, så det får allt bli snart igen (som jag ska dominera alltså...)

Julens sötaste var Filosofens hemlisar med Butters sambo. Dagen innan de skulle åka hem igen sprang Filosofen och viskade med Butters sambo hela dagen. Jättehemligt var det och det var också det sista han gjorde innan de åkte hem. Ingen annan fick veta vad det var. När Butter kommit hem ringer han och berättar följande: I julaftonens paketspel höll jag och Butter på och spelade om en Rubriks kub. Det sista som hände i spelet var att Filosofen fick kuben (ja, allstå valde den när han vann). Inget mer med det, alla var glada och nöjda. Men Filosofen som är en liten kille med mycket stort hjärta, hade efteråt tyckt synd om Butter och hade lite dåligt samvete över att han valt just kuben, när han vann, trots att det var spelets regler och trots att Butter inte på något sätt varken sagt eller antytt något. Så... Filosofen hade helt enkelt skickat med sambon kuben, som hon skulle ge Butter när de kommit hem, detta för att Butter inte skulle ha möjlighet att ge tillbaka den. Gulligt och hjärtevärmande - eller hur?
Min granne ringde förresten hit idag och berättade att jag vunnit i hennes  lotteri utan lotter!? Vinsten var en trip med henne till mellandagsrean och den vinsten tackar man ju inte nej till. Hittade inte så mycket dock, bara en blus (som inte var på rea) och ett ställ till mina kaffekapslar. Men trevligt var det och roligt hade vi!
Hinner MASSOR när man är ledig!!!Har nu rensat ur bägge mina klädkammare, inget litet projekt direkt *rimmar*, tvättat som en galning (även Filosofens mobil som han hade i en byxficka), hunnit bli genomförkyld (bäst att passa på när man är ledig, blir billigare så =P ), lagat massor med god mat och bakat, storstädat och rensat Sessans rum, packat en himla massa kläder som ska till Röda korset, myst med familj och vänner samt läst skönlitteratur OCH studielitteratur.
Imorgon fortsätter rensandet, då är det vårt sovrum som ska få en genomgång. Dessutom fyller mannen år (men kommer hem först på kvällen), så något gott bör väl bakas. PÅ måndag blir det handling inför Nyår, då kommer Trötter med sambo hit igen och ska fira med oss – trevligt!!! På måndag får nog även mannen ta en trip till Telia och införskaffa en ny mobil åt Filosofen, hans är liksom stendöd efter turen i tvättmaskinen… Lite förberedelse av nyårsmaten ska också hinnas med på måndag, samt X antal vändor till tippen med skräp och annat från klädkamrarna. Ja, och alla lådor till Röda Korset ska också levereras till rätt plats. Tur att min käre lille far fortfarande är kvar på besök, så mannen får lite hjälp och sällskap när detta ska göras. Sen är det utrensat, rent och fint inför det nya året. Känns som en bra början!  Sen blir det hårdplugg några dagar innan det är dags för Uppsala igen och efter det drar jobbet igång med ett nytt år med nya möjligheter.
Men nu är det lördag. Småkillarna håller på med sina Geomags och Sessan har bästisen från byn här och de tittar såklart på Hungergamesfilmen. Sessan har bestämt att hon ska börja med bågskytte nu – surprise- så den 9:e januari drar det igång! Jag var ju själv och gjorde det med jobbet som julavslutning och det var faktiskt hur kul som helst, så jag tror hon kommer att gilla det. Där hon ska träna, kan föräldrar också få vara med och skjuta om de har lust, så jag kommer säkert att prova på fler gånger jag med!
Men, men, nu ska jag nog hälsa på min nya bästis och få mig en god Latte tror jag…
Gott slut på er alla och (snart) ett riktigt gott nytt år!!!

Inga kommentarer: