Dagens låt:

måndag 23 juli 2012

Upp och ner, ner och upp...

Ja... detta väder kan man ju inte bli annat än schitzofren på! 90% moln och regn, 5 sekunder sol här och där samt ett och annat åskväder *suck*. I lördags stoppade jag ut näsan när det för en gångs skull var uppehåll och mötte då den gulliga damen i huset bredvid. Hon frågade glatt om jag också skulle rensa ogräs???!!! (Hmmm... kan ha varit en pik) - Men GLÖM!!! Det är väl tillräckligt illa att den lilla stund jag kan befinna mig utomhus utan att bli sjöblöt så måste jag klippa gräsmattan, för att sedan ändå inte kunna beträda den på de närmsta 6 dagarna för det kommer ändå att vräka ner! Rensa ogräs? För vem då? NOPE!!!
Hon erbjöd mig dock fläderblommor från hennes fläder som mår mycket bättre än min, så nu blev det en sats saft till :)

Barnen lever livets glada trots regn och rusk. Filosofen var med kusinen till Leksands sommarland förra lördagen och hade hur kul som helst. Sessan var samma dag på Liseberg med sin pappa och Lillprins lyckades charma till sig ett besök på Parken Zoo i Eskilstuna med pappa och farmor, medan en annan fick nitlotten gräsklippning! *tjohej*

Nu har jag liksom gett upp mitt "njuta av ledigheten" mood och har tagit tag i saker på övervåningen istället. Ett av rummen blir nu ett arbetsrum/gästrum istället och pojkarnas rum har fått nya gardiner.
Förra veckan hade vi besök av min lillebror med fru och barn (kusinen som Filosofen varit med hela veckan hemma hos mormor). Trevligt liksom och jag hade fått till en löjligt god cheesecake med lemoncurd och hallon *yummie* Det är så HÄRLIGT att kunna ta emot besök igen, det har vi ju inte kunnat under våren med tanke på dåvarande placering. Men nu kan vi det :)

Alla tre barnen är på plats igen - härligt! Har iofs haft det tufft några dagar nu eftersom jag fick hem en sessa i upplösningstillstånd. Hennes pappa har propagerat för att hon ska flytta till Norge och hade helt stressat sönder lillsessan över detta. Jag kände inte igen den lilla tjej som kom hem, hon bara grät och var mer eller mindre hysterisk och hulkade stressat att "jag ska flytta till Norge". Rena rama skräcken kan jag säga att de lyckats vrida om huvudet på lilltjejen på 10 dagar! Inte blev det bättre av att pappan och hans 19 åriga (!) gravida sambo fortsatte propagera sessan över mobilen hela tiden. Till slut tog jag bort mobilen och sessan somnade av ren utmattning och sov 4 timmar ute på altanen och sov sedan hela natten i min säng. Dagen efter var vanliga lilla sessan tillbaka och hon har inte nämnt vare sig pappa eller Norge efter det. Nu leker hon med kompisarna som vanligt igen och är sitt soliga, trygga lilla jag igen. Jag är så dj--la förbannad över att han lagt detta på sessan. Hon är ett barn, bara 10 år, hon ska inte behöva hantera detta! Vill han ha såna diskussioner så borde han tagit dem med mig, men det kan man ju inte begära av honom iofs. Alla som vet vem han är, vet ju också HUR han är och genomtänkt, förståndig, empatisk med förmåga att sätta någon annan än sig själv i första rummet är INTE karaktärsord som gäller honom!!! Sessan har alltid bott hos mig sedan vi separerade när hon var dryga året. Till och från har hennes pappa haft bara sporadisk kontakt med henne och i genomsnitt har han träffat henne ca: 20 dagar/år.

Jo då, pappan fortsätter sina försök och hotar med det ena och det andra, men nu har vi kontaktat advokat och om det måste till så blir det att gå upp i rätten för att säkra sessans trygghet. Helt galet är det och det fanns flera i min närhet som varnade mig när jag blev tillsammans med honom. Hade till och med en ex pojkvän som ville "kolla upp och granska killen rejält". Lätt att vara efterklok, men en liten sessa blev det av det hela och henne ångrar jag inte en endaste sekund! Nu är det bara att avvakta och se vad som händer...

Vi försöker leva ett "vanligt liv" ändå trots denna otroliga stress som hänger över oss tack vare det som sessans pappa dragit igång. Igår var vi ett helt gäng som åkte till Rättvik och åkte Rodel. Det var trötter med sambo, Kloker med pojkvän, min kollega med dotter, mannen, jag och de tre små + sessans bästa kompis. Min mamma och hennes man kom också dit och var med och hejade på :) Här är hela gänget förutom min mor och hennes man samt lilla jag då rå som håller i kameran :
Idag har sessan och bästisen bakat supergoda och jättefina Cupcakes
Under veckan som kommer är det olika besök på gång och min födelsedag också. Jag är ju ingen firare av stora mått, men sessan och bästisen vill fixa tårtan och Lillprins har bestämt med pappa att han ska minsann köpa en ros till mamma *gullisar*. Nästa vecka bär det av till Västkusten där Butter med sambo sluter upp. Det ska bli härligt att få komma bort från allt en liten stund och slippa gå här med oro i magen. Inte för att sessans pappa har någon rimlig chans att vinna en vårdnadstvist, men jag avskyr att bråka och jag vill absolut aldrig mer se sessan må så dåligt... Mina barn är mitt allt och kommer ALLTID i första rummet, så har det alltid varit och så kommer det alltid att förbli!!!

Dagens låt: These boots are made for walking (AND ONE OF THESE DAYS THESE BOOTS ARE GOING TO WALK ALLOVER YOU!!!) http://youtu.be/yRkovnss7sg

Inga kommentarer: