Dagens låt:

söndag 1 juli 2012

Semester

Men var f-n är solen???!!! Nu får det väl ändå vara nog tycker jag! Någon form av balans borde ju uppstå förr eller senare och jag röstar definitivt för förr!!! Tänkte börja min semster med mina sedvanliga morgonturer i sjön, men tji fick jag. Det var så kallt så det nästan brände i skinnet. Jo, som ni vet har vi en väldigt grund sjö som snabbt ändrar temperatur både upp och tyvärr ned. Det blev mao en kort vända :( Men ÅHHHHHH vad jag längtar till bra badtemperatur så jag kan simma igen!!!

Vi avrundade mycket bra på jobbet sista veckan med en väldigt lyckad utvärdering tillsammans med skolcheferna. Vi sitter tryggt och kommer inte vara de som röstas ut i örådet ;) Har dock 6 böcker i typ genren klinisk barnpsykologi som ska läsas innan september, så liiiite jobb blir det även på semestern. Har även en elev som jag träffat en gång/ vecka under våren som jag ska träffa 3 ggr under min semetster bara för att upprätthålla relationen så att vi är i fas till hösten och kan göra nya framsteg då :)
Oavsett vädret så är det skönt och mysigt med semester. 6 veckor är inte fy skam minsann. Mycket mys med barnen har det blivit och sessan som haft första året med hemkunskap ser till att ugnen går varm här hemma. Själv tillagar jag strykjärn! Mmm… säkerhetstänkande som jag är så tar jag alltid bort strykjärnet från strykbrädan när jag är klar. Vill ju inte att något barn bränner sig. Har kommit på att den ideala platsen att låta det svalna på är spisen, eftersom den har hällskydd. Igår strök jag och sedan körde jag ett varv med dammsugaren. När jag passerade spisen kom jag på att jag skulle sätta på lite tevatten (vår tebryggare har efter mycket idogt användande gått till de sälla jaktmarkerna och någon ny har inte hunnit införskaffas). Kör dammsugaren och sätter på tevatten samtidigt. Man är ju kvinna och har simultanförmåga! När jag sedan kommer varvet runt och är i hallen igen så luktar damsugaren bränd plast. Den är ganska ny, så jag stänger av den och känner på den, men den är inte varm. JÄKLAR!!! Givetvis! Har i min brillianta förmåga av simultankapacitet satt på fel platta och kokar nu strykjärn istället. Reslutatet? Varsågoda:
Lyckades faktiskt få bort all smält plast från spishällen innan den härdade, så ny spis behövs inte, däremot ett nytt strykjärn kan vara en god idé…
Det är så härlig stämning här hemma nu. Barnen är på topp och njuter av sommarlovet. Sessan har umgåtts mer eller mindre dygnet runt med bästa kompisen här i byn (jo hon har en annan bästa kompis i den lilla staden 1,5 mil härifrån också). Det är ju toppen när man har många kompisar att välja bland J. Småkillarna varvar tiden mellan att bada i sjön (inga badkrukor där inte), cykla, åka månbil eller twistcar, hoppa studsmatta, spela Wii eller dator eller leka med några av sina andra leksaker. Det är liksom bara ett flow av aktiviteter hela tiden. Förra veckan var de ju i fjällen så nu är det ledighet på hemmaplan som testas fullt ut. Har med flit undvikit kompisar för lillkillarnas del. Dels har de ju varandra och sen kräver det ju en hel del pass när de har kompisar här i och med att alla inte är simkunniga… Vill gärna njuta själv av semetern så här i början. Kompisarna kommer att hinnas med de med.
Har även medvetet lite minimalistiskt med växter i år vilket är skönt. Pelargoner, penseer, tomater, gurkor, chili, physalis och purpurvinda. That´s it och alldeles lagom mycket att hålla reda på och vattna. Trädgården får gräsmattan klippt och den stora skrytrabatten har blivit rensad en gång, efter det får den göra som den vill. Den är inte misskött, bara charmigt vildvuxen ;)
Nej, nu ska jag se till att smålivet får lite frukost i sig. Sommalov är bra härligt, inga tider som ska passas…
Dagens låt: Power of love; Huey Lewis http://youtu.be/kOu8x1gqW3c

Inga kommentarer: