Dagens låt:

onsdag 17 oktober 2012

Har haft en sån där dag som turligt nog inte händer så ofta…

Kom upp i tid och var förvånansvärt mycket i tid när jag satte mig i bilen och for iväg till jobbet 5 mil bort. Kom ca: 3 km eller nåt hemifrån, halvvägs ner för den låååånga branta kurviga backen, när bilen började smålåta. Det var ett lätt dunkande ljud som lät oroväckande. Jag var trots det tvungen att ta mig  ner för backen eftersom det är riskabelt att stanna mitt i (dessutom kl.6.30 i höstmörkret). Stannade som sagt nedanför och klev ur. Tittade på däcken och ser till min fasa att en av muttrarna är helt lös (bytte till vinterdäck förra veckan hos en verkstad!!!). Mannen kommer ner med sin bil och ser då att det förutom den lösa muttern dessutom FATTAS en mutter!!!

Är lite glad att bilen krånglade i tid, så jag inte hann ut på motorvägen! Fick således återvända hem med mannen och lösa av Kloker så hon kunde ta bussen till skolan och vi körde barnen till sin skola. Därefter for vi till verkstaden där jag dumpade mannen och tog sedan hans bil till mitt jobb.
Verkstadspersonalen skjutsade mannen till min bil och fäste nya muttrar där de som inte funkade eller saknades fanns. Sedan bar det av till verkstaden igen. Där konstaterades att fel muttrar använts på samtliga däck!!! Muttrarna till vinterdäcken är lite midre än de till sommardäcken och här hade man helt enkelt valt att bara byta däcken men använda samma muttrar. Mina vinterdäcksmuttrar låg oanvända i bagagetutrymmet?! Verkstaden förklarade det med att ”fel” person hade bytt däcken, dvs. inte han som ”brukar” göra det. Känns ju tryggt och bra – NOT!!! Huvudsaken är ju trots allt att det gick bra… *Phu*
PÅ jobbet har jag denna vecka faktiskt fått lite balans i alla ärenden. Det är väl en viss fara med att säga att just nu känns det som att jag har koll och lagom tempo (alltid högt, men just nu inte för högt). Känner direkt att stressnivån sjunker när balansen infinner sig. Har till och med hunnit med lite dokumentation J Imorgon ska jag och en kollega stå på huvudet i ett arkiv för att hitta reda på information vi behöver. Lite CSI liksom =P Sedan har vi Teammöte och avslutar dagen med en 2 timmars kvällsföreläsning.
På fredag ska jag och några kollegor på teaterpremiär. Det är en kollegas syster som äger en teater och som nu har premiär på en ny pjäs. Det blir champagne mingel och rubbet – KUL!!! Ska imorgon försöka hinna fixa en topp eller något att ha till en svart kjol, så att jag har något att ha på mig. NEJ, jag VET, jag har MASSOR av kläder, men det är ju alltid kul att ha något nytt. Med det jobb jag har nu så kan jag ju faktiskt vara hur opraktiskt klädd som helst för det mesta, vilket gör att även finare kläder används, dvs. kläder som jag tidigare som lärare inte kunde ha, pga kreativa lektioner med färg och annat samt lek och bus på raster. Visst, jag har såna dagar på jobbet ibland också i kartläggningar och annat, men då väljer jag kläder som funkar för det. Men, det är kul att kunna klä sig snyggt och ”opraktiskt” i en pedagogtjänst.
Sessan har idag haft en riktigt bra dag och varit glad, balanserad och bubblig sen jag hämtade henne. Det är SÅÅÅÅÅ skönt att det kommer såna dagar och får jag som jag vill så ska hon helst alltid ha bara sådana dagar!
Julklappsönskningarna har nu börjat hagla in och Lillprins hade idag aktion mala djurönskningar till öronen på mig blödde. Det var allt från reptiler till noshörningar och när jag till slut hade förstoppning i öronen så säger han ” Till sist vill jag bara säga; en endaste liten fisk – det kan jag väl ändå få???!!!” Jag försökte mig på ett vuxet förhållningssätt med pedagogiskt korrekta svar a´la: "När jag var liten ville jag ha en hund. Jag önskade mig det så gott som varje dag från det jag var typ 3 år. Då sa min far, som är din morfar och som är väldigt, väldigt klok, att du får vänta tills du blir 10 år, för DÅ är man mogen att ta ansvar för ett djur” (liten lögn för det gällde bara just hund, jag fick en Undulat redan vid 5 år eller nåt) Lillprins spänner då ögonen i mig och säger; ” Är morfar morfar till mina kusiner också?” Ja.. svarar jag, eller farfar blir det ju då… ”Jaha” Säger Lillprins ”och hur försklarar du då att min kusin som är lika gammal som jag har ett Marsvin då???!!!” Ehh… 1-0 till Lillprins!
Till saken hör ju att djur det HAR vi!!! 2 hundar och 4 katter. De flesta andra djurgalna barn skulle vara gröna av avund, men inte Lillprins inte. De räknas liksom inte för honom, för de finns ju redan, de är inte nya och spännande och inte heller hans alldeles egna djur. Vi får väl se hur denna match slutar innan jul, men hittills låter den ”endaste lilla fisken” som det mest acceptabla budet…

Inga kommentarer: