Dagens låt:

tisdag 23 oktober 2012

Min nya kärlek!

Jajjemensan :) Curling!!! Har ju aldrig provat det förut och när vi skulle, enligt vår instruktör, börja med ”glidande utfall”, så slutade det raskt med att jag likt en strandad val låg på mage på isen. Som om det inte räckte med att det var halt på isen oavsett, så skulle man ju halka till det än mer genom att sätta på sig en glidsula!!! Utöver det en sketen liten kvast att hålla sig i?! Kände mig lika smidig som ett kylskåp och insåg att den där hjälmen som vår instruktör tvingade oss att ha var nog en ganska klok accessoar… Likt stelbens opererade 90 åringar tog vi oss över banan. Att kalla det ”att glida” skulle vara århundradets överdrift, inga förskönande omskrivningar här inte!

Inser snabbt att utöver detta ska vi dessutom lyckas få iväg en sten som väger MULTUM över isen. Bara att få den i rörelse med ”kvasten” gjorde ju att hela kroppsbalansen sattes i gungning. Samtidigt höll man som ett mantra i huvudet att ”när du kliver av isen, så gör det med glidsulan FÖRST!!!” Andra ord som ”Skipper”, ”Guardstenar” och ”Pebbling” fösvann i sin betydelse lika fort som de förklarades. Herregud, att hålla balansen kräver ju all fokus i hela himla världen och upplevelsen av hjärnceller som dukar under av pressen är skrämmande. Vad har vi gett oss in på?
En av mina kollegor kommer lite senare till träningen (ca:10 min) och får börja med ”glidande utfall”. Hennes blick, under hjälmen, när hon kravlar runt på isen för att komma av förmedlade ”NI MÅSTE SKÄMTA!!!!” tusen ggr om, med ett visst skräckslaget inslag… Själv var jag ganska road (läs grät av skratt) av hennes ”framfart” på isen, eftersom jag bara 10 minuter tidigare själv kravlat runt där :)
Instruktören envisas med att jag ska prova få iväg ett stenelände. Okej… Ska nu sätta min enda något så när stadiga fot i nån form av startblock samtidigt som man vinglar runt med glidfoten, försöker få in kvasten under armen och få fram stenen i rätt läge?!? På något förunderligt sätt lyckas jag till slut med detta och åker iväg med stenen nån meter och skickar SEDAN iväg stenen. Denne far som bara den rätt genom banan och in i träet på andra sidan med en ljudlig ”dunk”. Instruktören ler och säger: Lite lösare nästa gång kanske, du ska bara använda farten du har i kroppen och liksom ”släppa” stenen. JAHA?!? Nämen säg det då… *suck* Han får det att låta löjigt enkelt, men gång 5 så funkar det faktiskt och stenen glider iväg och hamnar fakstiskt så att den är med i spelet!!! *hoppar och skuttar* Känslan går att jämföra med när man får på en riktigt bra drive i golf! Här är jag fast!!! Det är ju SKITKUL!!!!! Alla upplever vi samma känsla när vi väl lyckats en gång och träningen går bara bättre och bättre. Vi tränar på olika ”curlar och sista vändan har vi mer än hälften av stenarna med i spel. Duktigt tycker vår instruktör: ”Ni är ju skitbra på att lägga Guardstenar” … Ja, ja, nu ska vi bara få till poängstenarna också. Ny träning imorgon och benen och ljumskarna får ännu ett träningspass.
Curlig <3 font="font">
OS 2014 here we come!!!!

Inga kommentarer: