Dagens låt:

lördag 13 oktober 2012

Ibland undrar man...

Finns det en mening i det som sker eller är det bara tillfälligheter?

Har ju en rätt tung period i livet just nu med all stress över Sessans pappas knepiga ageranden. Eller ja, det är nog mer Sessans pappas 19 åriga flickväns ageranden… Hur som helst så är inte situationen optimal och framför allt inte för Sessan. Tyvärr så förstår inte hennes pappa och sambo hur stressande det är för Sessan, utan de ligger på som bara den. Jag/vi försöker parera och skydda, men hur än vi gör kan vi inte skydda till 100%.
Igår var en riktig pissdag! Försökte sköta jobbet så gott det bara gick, men hade ett möte inbokat som krävde min yttersta kompetens och att jag var 100% i fokus. Kände redan på morgonen att detta blir inte bra. 30 minuter innan mötet meddelas att det är inställt! Där och då kändes det verkligen som att man blivit bönhörd!!!
Min kollega tog med mig på en arbetslunch och sedan avslutade vi dagen (efter arbetstid) med att shoppa lite. Jag var inte alls på humör, men bemöttes med ideligen trevliga leenden och männsikor som verkligen ansträngde sig för att vara just trevliga?!
Väl hemma så hör plötsligt en person av sig via sms som jag inte pratat med på typ 6 eller 7 år, vilket gav ett roligt och välbehövligt tankeavbrott i min tunga dag. Han hade scrollat förbi mitt namn i telefonlistan i sin mobil och sedan sett en bok med ”mitt” namn på och tyckte att synkronisiteten i det hela gjorde att han borde nog höra av sig?!
Idag har Sessan ideligen varit i kontakt med pappans sambo via sin mobil och varit ganska rejält stressad. Hon djupandas och säger att hon mår illa. Själv förstår hon ju inte att det handlar om inre stress. Visste själv varken ut eller in om hur jag skulle kunna hjälpa henne, att ta mobilen ligger nära till hands (ni vet inte hur många gånger jag sett bilden av denna djä-la mobil på botten av sjön för mitt inre öga), men när hon själv inte förstår varför så blir det ju bara att spela pappas sambo i händerna genom att jag blir den som är ”elak”. Ni fattar inte hur jobbigt och psykiskt stressande detta är… Hur som helst, från ingenstans kommer hennes bästa kompis här i byn gåendes och *vips* är telefonen glömd, andningen normal och illamåendet som bortblåst.
Vi har funderat länge på att när vår underbara hund går bort så blir han svår att ersätta och att vi skulle vara utan hund är otänkbart! Vi bor lite avsides och i och med att min man jobbar borta dagar på raken så är en vaktig hund en stor del av tryggheten i hemmet. Vår hund är helt unik och kommer från unika linjer i denna ras. Ett tag var vi inne på att hitta en bra tik och låta honom bli pappa, för att säkra en ny hund från samma bra linje, men det blev inte av. Nu är han 9 år gammal och fortfarande pigg och kry och med full fart på. Om 2 år är det inte säkert att han är lika pigg och då är det inte läge att stoppa in en valp i familjen. Tidsfristen för det är kort, annars blir det att vänta tills vår hund är borta. Det som är dumt med det är att vår hund är världens bästa på att fostra valpar till trygga, balanserade hundar, i och med att han själv är det. Därav önskade vi tidigt att han skulle få vara med om det. Jag har till och från tittat på olika uppfödare och kullar, men inte hittat en enda som känts ”rätt”. Har t.om tittat i Danmark, där hans linje delvis kommer ifrån. För att skingra tankarna på jobbet igår satt jag och snurrade på uppfödare som jag gjort 100 tals ggr förut och plötsligt! DÄR fanns den, den ultimata kombinationen, men helt ”rätt” linjer och en pappa som dessutom på pricken var lik den hund vi har! Nu suger vi på tanken en stund, men kan inte vänta för länge, för det finns med garanti fler som har koll på denna bra linje. Sen är det ändå upp till uppfödaren att bestämma vem han vill sälja till, det handlar ju aldrig om ”först till kvarn”, men när valparna väl är födda, brukar man ganska snart få veta om man blev vald som köpare eller inte.
Många små saker som bara blivit SÅ rätt när man som mest behöver det. Tillfälligheter eller? Vem vet, kanske är man bara mer mottaglig för att se dem när man inte mår bra… Hur som helst så är de välbehövliga energigivande händelser i en tuff tillvaro. Tar tacksamt emot fler :)

Inga kommentarer: