Dagens låt:

torsdag 16 december 2010

Julnostalgi

Har nu avklarat mitt sista seminarium för denna termin. Har nu bara ventileringen av fördjupningen kvar den 10:e januari. Ja, det är så härligt att ha ett stort tungt skrivarbete som skall göras över jul och nyår – NOT!!! Men lärarna på högskolan får ju ledigt, så de kan ju glassa runt och ha jullov, medan vi andra sliter rumpan av oss. Vem har sagt att det ska vara enkelt att vara student?!

Idag har jag varit med delar av familjen och fixat innebandyklubba och skor till Filosofen, så nu är han redo och klar när det drar igång i januari. Ovanligt lugnt på det stora köpcentret 5 mil bort… Bara några enstaka kunder i varje butik och inga köer alls. Imponerande. Själv är jag så gott som helt klar, bara någon enstaka liten sak kvar att fixa och jag misstänker att den stora köprushen kommer nästa vecka när folk fått lön… Tänker INTE befinna mig i affärerna då, för jag avskyr trängsel och stress! Bästa dan att handla på är dagen innan barnbidraget kommer, då är det hur lugnt och ljuvligt som helst *tips*

Hittade några härliga barnböcker till idag som jag bara var tvungen att köpa, fast jag redan köpt en hel del av den varan. Bra böcker kan barnen ALDRIG få för många av. Vi läser varje dag och ofta flera gånger om dagen. Barnen älskar att lyssna när vi läser och de älskar också när pappa knasar till favoritböckerna som de redan läst 100 gånger och ger till exempel huvudpersonen Filosofens namn och vänder hela historien bak och fram. Otroligt roligt i deras värld!
Jag minns att jag alltid fick många nya böcker i julklapp och jag älskade det, för det var en skatt som varade länge och när jag blev lite äldre och läste kapitelböcker så kunde jag vänta länge innan jag öppnade böckerna. För jag visste vilken guldstund det skulle bli och jag ville spara på den stunden så länge det bara gick. För det är ju så, en bra bok kan man läsa fler gånger, men den där unika första upplevelsen får man bara första gången och den är bäst! Min mormor och mina föräldrar var de som gav mig mycket böcker och jag är så glad att mina barn redan nu visar på samma läsglädje. Sessan läser sig igenom hela ”Sigge” serien just nu – KUL!!!
Men, större delen av julklappsberget är förstås leksaker och annat som barnen önskat sig. De var så duktiga som inte tjatade på i butikerna idag utan fann sig i att ”tomten faktiskt kommer snart”. Vi har ju lite ”Amerikansk jul” hos oss, där tomten kommer under natten och har lagt alla julklappar under granen. Barnen får då öppna alla julklappar direkt på morgonen och vi sitter där hela familjen i pyjamas och morgonrockar och dricker varm choklad och bara myser. Sen blir det Tomtegrötfrukost och senare julbord. Ett STORT godisbord finns uppdukat efter maten med massor av saker som jag förknippar med jul och mina barndomsjular. Ska försöka komma ihåg att ta kort på det så ni får vara med och se :) Ingen alkohol alls finns med under våran jul. Vi dricker väldigt sällan ändå, ett glas vin någon enstaka gång nu och då, eller EN kall cider till grillen på sommaren. Men julen är och förblir barnens och där hör ingen alkohol hemma!!!Barnen är glada och nöjda hela dan och man slipper allt tjat om ”kommer inte tomten snart” och barnen hinner leka med julklapparna. Om man väntar till efter ”Kalle anka” och julbordet som traditionen är så har barnen tjatat sig blå och är nu så trötta att de knappt kommer ihåg vad de fått. Vi har gjort den versionen i många år, men för 3 år sedan bytte vi och detta är TOPPEN!!! Världens bästa julafton för alla parter, åtminstone i vårt hus *ching – ching*
I år har tonåringarna bett om att få ha en liten julsupé när småsyskonen somnat. De vill ha Fondue på Oxfilé med bakpotatis och flera olika såser. Och visst, varför inte?! Det är inte ofta det bara är tonåringarna och oss vuxna vid matbordet, så det kan man ju inte säga nej till! Bägge de stora grabbarna ska dessutom till Sälen över nyår, så det är ju lite mysigt att vi får rå om dem på julafton åtminstone. Ja, och så är ju mormor här förstås! Om allt går som grabbarna själva vill så har de flyttat till nästa höst och då kommer de ju att ”komma hem” över jul. Det blir något nytt och säkert jättemysigt det med…
Dagens låt: Sissel Kykjebo och Tommy Körberg; Julen är här http://www.youtube.com/watch?v=7-CWdZ1zXD0

Inga kommentarer: