Dagens låt:

lördag 30 november 2013

Advent


Veckorna rusar verkligen iväg och julen står snart för dörren. Har adventspyntat idag medan Trötter och sambo gjorde marsipangodis och pepparkakshus med barnen. Blev som jag trodde, en riktig kickstart på julkänslan J Imorgon blir det (om orken håller) bakning av saffransbröd och allmän städning. Borde egentligen plugga lite också, men än brinner det inte i knutarna, så det kanske får vänta… Skulle iofs vara skönt med lite framförhållning för en gångs skull!
Har haft roliga diskussioner med den yngre generationen (Trötter och sambo). Idag pratade vi pension och hur annorlunda det är idag jämfört med förr. Vi pratade även pensionssparande och min man skojade till det och sa att jag och Trötters sambo sitter ju säkert med våra stövel och jack kollektioner, som säkert kommer ha ett rejält samlingsvärde vid det laget. Hmm… kan alltså se min shopping framöver som en form av pensionsförsäkring J Intressant ingång…
Curlingen igår gick över förväntan. Vi kom faktiskt 2:a och jag känner verkligen att det går bättre och bättre för varje gång. Himla roligt har vi också, jag och min kollega skrattade så vi grät bitvis, fast just det handlade inte så mycket om curling utan mer om jobbet.
Det är fortfarande turbulent, men det har börjat lugna ner sig lite. Har ett väldigt tragiskt ärende på jobbet just nu som jag arbetar kring och det upptar mycket av mina tankar. Vi lever i så olika världar, trots att det är Sverige 2013, så kan många vara väldigt utsatta. Jobbigt att känna att man inte bara kan vifta med ett trollspö och få allt att ordna sig. Nej, man står där och kan inte annat än bara försöka vara en medmänniska och stötta så gott det går genom att lyssna och arbeta med det lilla man kan påverka. Men känslomässigt kostar det på helt klart! Vore ju inte lika bra på mitt jobb om jag bara stängde av alla känslor, det är jag övertygad om, så jag kämpar på och hoppas på det lilla, lilla ljus som finns i mörkret.
I övrigt har jag mycket att göra på jobbet innan jul och vet inte hur jag ska få tiden att räcka till, men det löser sig alltid på ett eller annat sätt.  Och… det ska blir skönt med jullov!
Unnade mig själv att shoppa lite i fredags och hittade faktiskt några saker som jag blev riktigt nöjd med. Ibland behöver man få pigga upp ytan lite när insidan är trött och slut! Man måste ju inte se ut som man känner sig!!! Ska ta och boka tid för klippning också så snart som möjligt, det behövs verkligen! Men det är ju det där med att få tiden att räcka till som är svårt.
Butter har nu fått sin nya bil och är galet nöjd. Mest tycker han att det är skönt att ha en bil som han vet startar i alla väder, men sen att den är ny, snygg och full med extrautrustning gör ju inte saken sämre. Han hittar nya finesser varje dag liksom J Till veckan får de också tillgång till garageplats, så han slipper att skrapa bilen och ta bort snö på morgonen. Den lyxen har ju inte jag. Vi har visserligen ett garage, men det är fullt av annan bråte. Hade en tag en idé om att tömma det för att kunna ställa min bil där i vinter, men med tanke på hur smal öppningen är med typ 3 cm till godo på varje sida, så lät jag bli. Misstänkte att mina sidspeglar skulle ha fått offrat livet inom en vecka… Försökte förresten att fickparkera här i veckan, när jag  skulle på bio med Sessan. Det gick INTE!!! Fick skrattandes åka därifrån och parkera flera kvarter bort istället. Ett helt omöjligt uppdrag! Fattar verkligen inte hur jag ska tänka för att få in bilen så. Borde träna på det med någon som kan! Skulle ju vara himla praktiskt att kunna…
Nej, nu ska jag ta en kopp te och dö i soffan framför tv:n. Brasan sprakar och adventsbelysningen ger ett sånt där härligt varmt sken. Ha en bra första advent allihop!

Inga kommentarer: