Dagens låt:

onsdag 5 januari 2011

Finished!!!!

Nu är min fördjupning klar och inlämnad. Känns förbenat skönt ska jag säga! 100% nöjd är jag inte, men ganska nöjd… Fick sitta i nästa 2 timmar och försöka klura ut hur man fick pagineringen (numreringen) att börja från sidan 4 istället för sidan ett. Hittade till slut världens bästa länk på Youtube där en pedagogisk farbror visade med datorn precis hur man skulle göra och det FUNGERADE!!!! Man var tydligen tvungen att ”dela dokumentet” först och sedan bryta länken för att det skulle fungera. Ja, alltid lär man sig något nytt. DE andra ”uppsatserna” jag skrivit på högskolan har vi alltid lämnat in personligen och då kan man ju bara paginera ena delen först och sedan lägga till de tre första sidorna, men det fungerar inte när arbetet ska läggas i en mapp på kursens hemsida.

De tre småpluttarna har inatt sovit hos mormor och det var första gången som Lillprins sov borta utan att mamma eller pappa var med. Jo, det är sant, han har inte varit bortlämnad trots att han snart är 4 år gammal. Mormor har ju varit hemma hos oss och sovit över med barnen när jag och min man varit på små weekend utflykter, men då har det varit hemma hos oss. Men natten gick bra och han hade ju sina 2 syskon med sig. Ska åka och hämta hem dem senare idag, men det var toppen att få sitta i lugn och ro igår och avsluta arbetet. Tack för den hjälpen mamma lilla!

Butter hade hela det mysiga kompisgänget här igår. De spelade spel och var ute och åkte pulka. De byggde även en jättefin snögrotta åt småbuset i snöbergen här utanför. Men det har snöat under natten, så jag hoppas att inte plogbilen förstör grottan nu bara. Vid 22 tiden åkte en del av gänget hem, men de som blev kvar tände en brasa ute i de nya vedkorgarna som jag fick av min mamma och grillade grillspett och mös:
Det är och förblir ett supermysigt gäng och det är så kul att ha dem här!!! Och de gillar verkligen att komma ut hit på "landet" ;)

Fick hem detta med posten idag:
 Det har jag köpt på Sandiscraft och där 80 kr per armband går till en cancerdrabbad kvinnas 4 söner. Hon har en obotlig cancer som snabbt går utför… Och jag har ju som löfte att vara en bättre medmänniska och dessa pengar ersätter aldrig en mamma, men kan kanske bli till en resa eller något annat som pojkarna kan behöva efter det oundvikliga har inträffat. Sen är det ju min absoluta favoritfärg Turkos också :)
Fick förresten en turkos mössa och ett turkost pannband av min mor här om dagen. Jag kan aldrig få för mycket av den färgen!!!

Har nu 2 fördjupningar som jag ska vara opponent på. Den ena är jättebra, men den andra är en liten katastrof! Det är det västa som finns att behöva vara opponent på ett dåligt arbete. Detta är fullt av meningsbyggnadsfel, syftes fel, talspråk, källor som inte är korrekt återgivna, orden ”man” och ”vi” förekommer genom hela arbetet (vilka ”man” och vilka ”vi”?!), ja… mm, mm… Man blir ju bedömd som opponent också att man verkligen kan se vad som är bra eller mindre bra. Jag hade såååååååå mycket hellre fått 2 VG arbeten, för då är det enkelt att vara opponent. *suck* Men det är bara att försöka hitta det som är bra och verkligen betona det och sedan ödmjukt lägga till att vissa bitar kan behöva ses igenom en extra gång och rättas till… Som vanligt har det blivit ett bortfall med studenter som inte lämnat in i tid, eller som kanske inte ens har gjort upgiften, så med lite tur kanske någon annan får ta min opponering. Inte särskilt troligt, men ”man” *ler* kan ju alltid hoppas ;)

Dagens låt: Jag väljer alltid musik från Youtube här och dagens "låt" blir ingen låt, utan min räddare i nöden från Youtube; nämligen hur man får sidnumreringen att starta från en speciell sida :)  Enjoy!!!
http://www.youtube.com/watch?v=TuOfO7L1Nec

Inga kommentarer: