Dagens låt:

söndag 6 mars 2011

Förmiddags tankar...

Alltså, barn är och förblir BÄST, det bara är så, ett enkelt konstaterande från mig så här på en söndag ;) Härom dagen vaknade jag av att Lillprins, som ligger bredvid mig i sängen ropar uppfodrande ”Mamma, mamma”! Jag tvärvänder på mig och är genast klarvaken eftersom jag tror att det hänt något och frågar lite halvt förskräckt vad det är för något?! Då tittar han på mig, lutar sig bakåt, sträcker sömnigt på sig och lutar huvudet lite snett medan han säger med sin gulligaste lilla sömndruckna röst ”Mamma, här är jag…” Ja, men SJÄLVKLART, det var väl den viktigaste lilla påminnelse som finns att vakna till. Han ville liksom bara konstatera det *gulle* och på köpet få en mystund med mamma.

Mannen är på IKEA idag och fixar lite småsaker och köper flyttkartonger, så att vi kan påbörja stora utrensningen här hemma. Det ska bli SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ skönt och jag ska vara STENHÅRD (hoppas jag…). Risken är ju de där sakerna som man benämner ”men Gud, här är ju den här….” och får den där blicken i ögonen. Men, saken är ju den att oftast kom man inte ens ihåg att man hade den där saken förrän man hittar den och då kan man verkligen fnula över hur viktig den är egentligen… Kanske får jag lov att göra en fjärde hög med ”Kanske saker” som jag får gå igenom någon dag när jag bara är trött och stressad och på 100% slänghumör! Ja, DET kan vara en lösning på problemet ;)
Vårt lilla Lettlandsbarn som vi hade här några veckor förra sommaren vill självklart komma i år igen och hon är mer än välkommen! Men, tyvärr så har familjen gått miste om sin ”fattigstatus” eftersom pappan tillfälligt fått ett arbete. Det arbetet i sig innebär inga stora inkomster och familjen är fortfarande jättefattig, men gränser finns för vilka barn som får åka iväg och det är egentligen bara de vars föräldrar som har noll i inkomst som eventuellt får en chans. Således ingår inte längre lilla E i den kategorin och hela familjen (och vi) är självklart ledsna över det! (Ja, naturligtivis är vi INTE ledsna över att pappan fått ett jobb och att de nu har lite mer i inkomst, men vi är ledsna över att hon inte ingår i "Sverige projektet" längre). Men vi försöker hitta lösningar. Lilla E:s mamma tyckte vi skulle åka till Lettland och hämta henne och sedan åka tillbaka med henne igen, men det är lättare sagt än gjort. Det är en ganska krånglig papersexercis när det kommer till att ta med sig barn från Lettland till andra länder (om man inte är deras föräldrar förstås). Och detta för att försvåra för Trafficing. Jättebra grepp från myndigheterna tycker jag! Sen är det tiden också, vi har inte så mycket tid att spela på, mannen arbetar mycket på somrarna eftersom de mesta av aktiviteterna med läger och annat för ungdomar ligger under den perioden och dessutom har vi andra saker inplanerade också. Och SJÄLV vill jag faktiskt inte åka till Lettland, känns lite osäkert…
Men, vi ska prata med socialchefen i vår kommun och höra om inte de, om och när de tar hit de andra barnen även kan ta med lilla E och VI betalar hennes biljett. Det borde ju inte vara något problem kan man tycka och socialtjänsten i Bauska kan förhoppningsvis hjälpa till med dokumenten även till henne. Vi har också sagt att om den andra flickan (Lilla A) inte får komma till den familj hon var hos förra året, så är även hon välkommen hem till oss. Hon var trots allt ganska mycket hos oss förra sommaren och hennes ”svenska familj” svarar inte på hennes mail och sms tyvärr. Jag VET dock att de får dem, men att den svenska flickan i den familjen är lite speciell och det är tveksamt om HON vill att lilla A kommer igen. Så, vem vet kanske blir det 2 flickor här i sommar. Men (!) kommunen har en urusel ekonomi som det tjatas om i tidningen varje dag, så det skulle faktiskt kunna bli så att det inte finns några pengar alls till detta projekt och att inga flickor alls kommer och det vore ju himla tråkigt… Men, vi håller tummarna och ska prata med socialchefen nu till veckan, så då borde vi få någon form av indikation om hur det kan tänkas bli.

Idag kommer sessan hem från Norge, det ska bli mysigt :) och imorgon är det slut på lovveckan (för de som har haft en det vill säga, mao INTE jag alltså) och skolorna drar igång som vanligt igen. På onsdag har vi friluftsdag på skolan och med min vanliga tur så blir det säkert -15 grader och snöstorm! Nej då, vi håller tummarna för 0 gradigt, klarblå himmel och sol, eller hur?!

Nej, nu är det dags att ta tag i resten av dagens studier :(

Dagens låt: Blir så glad varje gång jag hör denna låt :) Mamas and Papas; Make your kind of music http://www.youtube.com/watch?v=MkBwNEferV0

Inga kommentarer: