Dagens låt:

lördag 7 maj 2011

Back on track :)

Idag har jag en mycket bättre dag. Har fått en hel del gjort på förmiddagen, har till och med skickat iväg två jobbansökningar till hösten. Det är ju lite svårt när man bor som vi gör, mitt i egentligen ingenting = ett litet jobbsökningaområde. Bara små kommuner runtomkring och inte speciellt många jobb att söka. Nu fullkomligen ÄLSKAR ju jag att köra bil, så att pendla är i och för sig inget bekymmer. Det är bara det där med att det kommer till tid som man är borta från barnen vid långa pendlingsavstånd och man är dessutom längre bort om något skulle inträffa. Har beslutat ett en timmes pendling (enkel väg) är acceptabelt, men så hittade jag ett intressant jobb som låg ca. 1 h och 20 minuter bort… Har inte sökt det…än… ;)
Vill inte heller ha ett heltidsjobb, men man har ju rätt att korta ner en heltidstjänst till 80 % så länge man har små barn. 75% skulle jag tycka var idealiskt för mig beroende på hur hösten ser ut, kan kanske även bli en 50% tjänst. Men jag vet också att det är svårt att bara arbeta 50%, man missar mycket och planeringen tar ändå lika mycket tid. Som sagt 75% skulle vara idealet! Antar att det kommer droppa in lite fler jobb man kan söka eftersom nu under maj – augusti. Känner fortfarande ingen stress eller press, jag är säker på att det löser sig! Det viktigaste är att verkligen hitta ett jobb man trivs med!
Men lite spännande är det att ge sig ut på arbetsmarknaden igen och se hur man står sig i konkurrensen. Har nog en hel del att komma med, men många kör ju med den där irriterande ”nätansökan” där man bara skriver arbetslivserfarenhet, utbildning och personligt brev och utifrån det bedömer de om man ska kallas till intervju. Jag tycker de missar MASSOR då. Bara för att jag varit anställd hit och dit så säger det egentligen inget om HUR jag är som anställd eller HUR VÄL jag utför mitt yrke. De ansökningar där man får skicka med intyg och referenser är mycket bättre tycker jag, för då får de läsa hur andra bedömt min arbetsförmåga, det säger mycket mer. Visst vid nätansökan kan de ringa de referenter jag angett, men ändå…

Vädret i Turkiet är fortfarande ingen höjdare, men jag har beslutat mig för att inte ge det någon mer av min energi, jag kan ju ändå inte påverka eländet.

Har inte börjat packa än heller, borde nog åtminstone börja se över det hela kanske. När man reser med barn finns en del måsten som bara inte får glömmas hemma. Har åtminstone insett att SAMTLIGA i familjen har rätt till 20 kg bagagevikt, dvs. även barnen, så nu kan det blir lite serious shopping där nere :) Visserligen kommer jag ha x antal kg böcker med mig både dit och hem + dator och systemkamera, så jag har lite extravikt redan från början… Men att vi ska toppa 120 kg, DET tror jag inte, inte ens efter very serious shopping ;)

Idag är det sol och några Cumulus moln på himlen och imorgon ska det enligt prognosen bli 20 grader varmt. Sånt gillas!

Dagens låt: Hoffmaestro; Highwayman http://youtu.be/5J2cCc1eZBw

4 kommentarer:

Monica sa...

Spännande med nytt jobb!

Och beträffande vädret i Turkiet, så kan det ju ändra sig. Det är svårt att lita på några som helst väderprognoser. Håller tummarna för att ni får toppenväder!

Nina sa...

Tro inte på väderprognoserna! Du kommer att lysa upp hela Turkiet med ditt varma leende! Har varit med om samma sak - när vi skulle åka till Gran Canaria.... Väderprognoserna sa skitväder men vi hade underbart väder hela veckan! Ha en riktigt skön semester!! KRAMAR I MASSOR!/NINA

Cilla sa...

Åh vad jag gillar positiva människor!!! Ja, jag ska verkligen INTE bry mig om prognoserna utan bara slappna av och förlita mig på att det blir en TOPPENSEMESTER oavsett väder.

Maria sa...

Hej Cilla!

Såg att du älskar att köra bil. Vi har ett test på vår Facebooksida där man kan testa vilken förartyp man är. Det vore roligt om du ville klicka in och testa!

Testet hittar du här: http://www.facebook.com/ModernaForsakringar?sk=app_214376771916201

Lycka till med arbetssökandet!

Hälsningar Maria, Moderna Försäkringar