Dagens låt:

måndag 23 maj 2011

I missed the bus...

I år är första våren på över 7 år som jag inte ”hängt med”. Innan har alltid våren varit min magiska årstid då jag bara tar in varje liten detalj och stannar upp och njuter av tillvaron. Varje vår säger jag också till min man att jag är så lyckligt lottad som har den tiden varje vår att bara fnula runt och njuta.

Men i år har jag missat allt… Det slog mig plötsligt när jag tittade ut genom Filosofens fönster igår och såg äppelträden blomma. När hände det? Brudspirean lyser för fullt med sina underbara vita stänglar och det har jag också missat. Jasmin häcken är tätare än någonsin och min lilla Salix som jag planterade förra året har fått massor av nya blad som snart kommer skifta i rosa. Maskrosorna, Häggen och Syrenen blommar för fullt, när hände allt det?
Lite sorgligt var det att inse att jag i år missat våren. Hur gick det till? Känner mig besviken på mig själv för det är min tid att andas och att bara vara.

Gräsmattan klipptes för första gången i år och inte ens det kunde bidra till den där känslan som bara vår och sommar kan ge, där man tas tillbaka till sin barndoms somrar och den där härligt magiska känslan infinner sig. Altanen står där den står och jag sitter inte ens där och njuter, vilket jag alltid brukar göra. Pelargoner är inköpta men står kvar i sina kartonger i väntan på plantering, något som jag vanligtvis kastar mig över. I år får det bara vänta…

Inte ens solens glitter i sjön får mig att hitta känslan… Det är bara att inse att jag är stressad och har alldeles för mycket att göra denna vår. Jag har lovat mig själv att så här ska jag ALDRIG MER ha det en vår. Man måste ha tid att njuta och bara ta in allt det underbara. Just nu består tillvaron bara av ett enda långt ”så fort det här är färdigt så ska jag” *suck* Det ska bli så underbart skönt när allt detta är över och sommarlovet är här. Det kommer säkert att ta ett bra tag innan jag kan slappna av och njuta, men jag vet att det kommer förr eller senare.
Tittar ner mot sjön och ser att vår mysiga lilla björkbänk saknas. Den har helt gett upp och går inte längre att använda. Behöver fixa en ny bänk där, men jag varken orkar, har tid eller vet var jag ska hitta någon som är ens hälften så charmig. Det löser sig nog, bara jag hittar tillbaka till känslan.

Jag har missat våren och känslan… Känner mig lite tom… och trött… Men så fort det här är färdigt så ska jag… ;)

Dagens låt: I min lilla, lilla värld av blommor http://youtu.be/GX9uSAPTqO4

Inga kommentarer: