Dagens låt:

söndag 19 juni 2011

Jobberbjudande och bebisar

Tror ni inte att jag blivit erbjuden tjänsten jag inte vill ha? Rektorn ringde i fredags och förmedlade att jag var den medarbetare som de absolut ville ha och att hon verkligen gått mig till mötes genom att göra om tjänsten till en uppehållstjänst istället för en semestertjänst. Men… eftersom det är en förskollärartjänst (lärare i förskoleklass) så blev jag plötsligt ”obehörig lärare” och därför kunde anställningen bara bli en visstidsanställning 2 terminer i taget (vilket då innebär ingen lön på sommaren). Dessutom var lönen riktigt usel, som om möjligt blev ännu mer urusel eftersom jag var obehörig… Jamen, om jag nu äntligen efter alla år som lärare tagit ut min examen så vill jag väl inte arbeta som ”obehörig” igen och dessutom med en urusel lön och med öppningar på fritids kl. 6.30 vissa dagar i staden 6 mil bort på en skola där de lärare jag träffade med tydlighet förmedlade att de inte ville ha någon förändring i sitt otroligt bakvända upplägg där eleverna stod allt annat än i fokus! Rektorn ville ändå att jag skulle tänka över det och återkomma på måndag, men jag kan lova att svaret blir detsamma: NEJ TACK!

Känns ändå lite nervöst att tacka nej. Tänk om jag inte hittar något annat jobb och sitter här utan i höst. Visst, vikariepoolen finns ju, men jag vill ju ha en fast tjänst där jag kan utvecklas och känna att jag gör det som jag är bäst på. Lite roligt var det ju ändå att känna att jag trots allt är attraktiv på arbetsmarknaden, även om tjänsten i sig inte var det jag hoppats på :) Men, jag har sökt fler jobb som jag inte hört något ifrån och det går fler tåg, så det löser sig absolut!

I fredags var jag och hälsade på min extra ”lillasyster” (och övriga släkten) i staden där jag växte upp. Hon fick ju en liten underbar bebis för en månad sedan och nu var det dags att se underverket. En riktig liten pärla var det och som har turen att få växa upp med två underbara föräldrar och en helt underbart engagerad släkt. Har lovat att återvända och stanna en helg senare i sommar och det ser jag verkligen fram emot =D Här är en bild på dem, vist är de fina!!! :
Sverige verkar ha dragit nitlotten när det gäller somarvärme och numer får man försöka att se allt över 15 grader som någon form av värme *suck*. Filosofen ville absolut gå ut och bada i sjön igår, men gav upp efter bara några minuter eftersom han frös så mycket. Ingen höjdare direkt och eftersom regnet flitigt hälsar på så blir innomhusleken den viktigaste. Så ska det inte vara när det är sommar…

Vi har fått det arbete vi ska opponera på. Opponeringen sker på onsdag morgon och vi blev inte bönhörda när vi bad om ett riktigt BRA arbete. Detta är jätteambitiöst men har rejäla svagheter som inte är roliga att opponera på. Det man då får göra är att vara väldigt ödmjuk och dessutom föreslå enkla förbättringar som lyfter arbetet. Men jag kan lova att det är så mycket roligare att opponera på ett riktigt bra arbete! Oavsett vem som gjort arbetet så har de lagt ner tid och energi på det och som sagt detta arbete är verkligen ambitiöst, så det ligger mängder av jobb och många timmar bakom och då känns det allt annat än roligt att behöva påtala svagheterna…

Jag har fortsatt att dyka in i böckernas värld och har nu avverkat 3 böcker till. Vill inte att detta ska bli en ”bokrecensions blogg”, så därför har jag bestämt mig för att bara skriva om en bok om den verkligen är i särklass, annars kan det vara. Läser just nu många självupplevda böcker som bygger på sanna berättelser, är väl inne i en sådan period ;)

Vill verkligen ha lite värme och sol nu…

Dagens låt: Rain, rain go away http://youtu.be/c3v0rJqyCTM

Inga kommentarer: