Dagens låt:

måndag 6 juni 2011

Sommar, sommar, sommar :)

Sommaren är verkligen här nu och det är dags att sluta sörja den missade våren. Barnen har mer eller mindre bott i sjön dessa dagar och det är nu som jag verkligen uppskattar vårt hus med egen badplats som mest. Man behöver inte släppa allt man har för hand och cykla iväg, eller ännu värre ta bilen, för att komma till en sjö där barnen kan få bada. Nej, vi går bara ut genom dörren och vips är vi där. Jag kan sitta i vår egen trädgårdsgrupp nere vid sjön och läsa tidningen medan barnen badar och hundarna får vara med de också, inga djur förbud här inte ;) Eller så kan jag stå vid grillen och laga till middagen och samtidigt ha koll på barnen i badet, så himla underbart skönt och praktiskt. De får bada hur ofta de vill och jag kan ändå få tid att göra det jag behöver – PERFEKT!!!

Vi har infört sommartradition med ”Lördagsfrukost”, när vi äter tillsammans allihop och mamman i huset har på morgonen bakat gott nybakt bröd och frukosten äts ute på soldäcket, annars ute på altanen beroende på väder. Jättemysigt!
Examensarbetet är nu inlämnat och nu är det bara att hålla tummarna för att vi får en ”vettig” examinator, man har ju hört skräckexempel… Men det är väl som det där med att föda barn. När man är gravid med sitt första barn får man bara höra om skräckförlossningar, ingen som säger ”det gick bra och var rätt okej faktiskt, eller ”det var en fantastisk upplvelse!”. Jo, ont gör det, men för den saken skull behöver inte en förlossning vara en skräckupplevelse, lika lite som varje examinator vid en D – uppsats är inställd på att ge alla IG. Ja, ja, det blir vad det blir. Idag får vi reda på vilket arbete vi ska opponera på och vi hoppas även att det blir ett bra och vettigt, ja, framför allt ett som är BRA skrivet, för det är så jobbigt att ventilera på ett dåligt arbete… Min handledare och hon som är ansvarig för vårt kompetensområde har lovat att de ska göra allt i sin makt för att vi ska få ventilera på torsdag. Annars blir det på fredag och då missar jag ju grabbarnas student, det skulle kännas rikigt SUGIGT!!! Dessutom tar ju jag min Lärarexamen då också (förutsatt att arbetet blir minst godkänt)...

Denna vecka är ju som sagt också studentvecka för Butter och Trötter. Tänk vad denna vårtermin gått fort och var tog åren vägen?! Om bara 2 månader är de på väg att flytta härifrån för vidare studier ute i landet. För Butter är det helt klart, han fick besked i fredags att han kommit in och Trötter får svar lite senare, men det ska inte vara något problem . Det kommer att bli jättetomt, men samtidigt känner man nog att det är dags att de får stå på egna ben. Vi har rustat dem väl för det, så de kommer att klara det galant! Undrar hur lång tid det kommer ta för mig att lära mig att inte laga mat för ett helt regemente :) För äta, DET kan tonårsgrabbar, men med fördelen att de inte lägger på sig – vilken lyx…
Jag är trött… ja, det är jag, skulle kunna sova i ett år känns det som. Det är väl för att jag börjar slappna av lite nu, för nu är det bara några dagar kvar liksom. Har beställt en hög böcker som ska få ligga ute på altanen och bara vänta på att bli lästa, en del nya som jag hittade och en del som jag väntat länge på att få läsa. Åh vad jag ska njuuuuuuuuuta!!! Jag har 2 dagar kvar att jobba med min lilla förskoleklass, det ska bli lite ledsamt att släppa dem, men sånt är livet. Det finns en fortsatt tjänst med dem på 35% nästa år som går att kombinera med en tjänst på 30% i åk 3. Men det är bara vikariat och tjänsten är en ”resurs tjänst”. Nej, nu vill jag ha min ”egen” klass och inte bara vara resurs åt någon annan, så jag har inte sagt att jag vill ha tjänsten (även om de säkert kanske skulle önska att jag ville det). Har inte hört ett PIP ifrån de jobb jag har sökt och jag vet inte om det är ett bra eller dåligt tecken… Tänk om ingen vill anställa mig?! *skräck* Nej, nu ska jag inte tänka så, jag VET att jag är en helt fantastiskt bra lärare och jag kommer att hitta ett kanonbra jobb – det VET jag!
Dagens låt: Gillar titeln på denna låt :) Blaque; I´m good http://youtu.be/XWhc7sE-33o

Inga kommentarer: