Dagens låt:

söndag 26 juni 2011

Tantvarning!

Ja… vad ska man säga? Jag har beslutat mig för att köpa en… Hammock! Javisst – tantvarning i kvadrat, men OJ så skön att ligga och läsa i eller bara ta en liten tupplur i godan ro i. Tänkte inte direkt skylta med den, utan gömma undan den på altanen på baksidan där den inte syns. Det är en altan som vi bara använder när det är tokvarmt ute eftersom den ligger i norrläge och vår inglasade altan (som går att öppna upp) ligger i söderläge och är den stora favoriten. Jag bara insåg helt plötsligt hur skönt det skulle vara att ligga där på baksidan och läsa i en lätt gungande Hammock. En hängmatta hade ju kunna haft samma funktion förstås, men vi har inga bra träd för att hålla upp en sådan och en sån där på ställning är ju inte alls samma sak. Nej, en Hammock får det bli! Tänkte dock vänta med att köpa den tills i slutet på sommaren/ hösten i förhoppning om ett bra sänkt pris. Vill ju inte lägga ut mer än nödvändigt på en ”tantpryl” :) Har dessutom hittat en som går att fälla ner till en säng och som har ett myggnät som man kan fälla ned runtom. Helt kanon och känns lite mindre ”tantig” en den sedvanliga i trä med tjocka stoppade dynor. Fast den där gammeldags med tjocka stoppade dynor är ju himla skön att ligga i... Vi får väl se vad det blir, om jag inte hinner ändra mig förstås ;)
Småbusisarna har överraskat de tre senaste dagarna med att ta ”sovmorgon” till efter kl. 8. Inte helt fel och väldigt välkommet. Annars brukar det vara runt kl. 6 som gäller. Två timmar extra är ett rent himmelrike för en trött mamma :)

Sessans farmor har varit här på besök under midsommarhelgen och gått fram som en liten städtromb i huset, så nu är hela tvättberget borta och vårt sovrum har fått en välbehövlig genomgång samt kökslådorna. Oj, vad sådant är tacksamt när man själv är helt slut efter vårens studier och jobb som lett till att vissa saker blivit eftersatta. Men nu är de i fas igen tack vare ”farmor”. Hon får gärna komma OFTA denna sommar ;)
En annan positiv sak är att värmen är på G igen *hoppar och skuttar*. Mannen monterade ihop min nya utemöbel häromdagen och nu kanske jag får tillfälle att sitta i den och njuta också, inte helt fel! Den är så där gammeldags i vitt trä och passar så fint på vårt soldäck med utsikt utöver sjön. Ska nog plocka ihop en liten blomsterängsbukett och ställa där så blir bliden och känslan komplett. Lite som hos min farfar på somrarna som också hade en vit trägrupp i trädgården som alltid pryddes av buketter som jag plockade på ängarna eller i dikeskanten i närheten. Vi fixade dessutom nya dynor till däckstolarna nyligen också som på grund av vädret inte kommit till användning. Det är verkligen på tiden nu och i brist på ”tant – Hammock” så funkar en däckstol ganska bra att ligga och läsa i. Saknar dessutom mina simturer över sjön innan frukost. Har inte börjat med dem än trots att vi är i slutet av Juni, det är alldeles för kallt i luften för att det ska upplevas som njutbart. Jag är och förblir en fryslort och det är inte meningen att jag ska vara blåfrusen resten av dagen efter att ha klivit ur sjön. Nej, nu välkomnar jag verkligen värmen så att denna sommar äntligen kan få anta den form jag vill att den ska ha!
Dagens låt: Vi kan gunga; Jimmy Jansson http://youtu.be/waIHbCDlIig

Inga kommentarer: