Dagens låt:

tisdag 5 april 2011

Framtiden väntar!

Skickade idag in min uppsägning till det behandlingshem som jag varit anställd hos som lärare sedan 2000. Har beslutat mig för att det är dags att gå vidare istället för tillbaks ;) Har dessutom inte varit där på många år eftersom jag varit mammaledig och studerat. Har inget nytt jobb, men min magkänsla säger att det löser sig! Jag VET att det finns en plats för mig där ute och jag vet också att jag kommer att göra ett jättebra jobb!!! A leap of faith helt enkelt ;) Har inga problem med att pendla heller eftersom jag ÄÄÄÄLSKAR att köra bil, så jag har ett stort område att söka nya jobb på. *spännande*

Har idag varit på mitt tillfälliga jobb med de asylsökande barnen och de andra i min gulliga lilla förskoleklass och jag älskar verkligen att vara där. Det ger mig så otroligt mycket energi och jag är glad och lycklig för varje dag jag får vara där. Känner att jag verkligen har en roll att fylla där, det är viktigt!

Igår var jag på föreläsning i Västerås om Aspergers sydrom och ADHD. Det var Lotta Abrahamsson som höll i föreläsningen och jag kan verkligen rekommendera den för de som vill veta mer om hur det är att leva med dessa diagnoser och få tips och råd i hur man arbetar och bemöter personer med denna funktionsnedsättning. Ja, egentligen i hur man bör bemöta alla människor… Hon hade ett exempel där hon menar att det finns 2 sätt att bemöta människor på; antingen är man öppen och nyfiken eller så är man kritisk och bedömande. Sant, så sant, men jag tror långt ifrån alla utvärderar sig själv och tar reda på vilket förhållningssätt man själv har egentligen! Vi människor är så himla bra på att tycka och tänka, men inte lika bra på att fundera över VARFÖR vi tycker och tänker på ett visst sätt… Som pedagog är det otroligt viktigt att fundera över det så man inte hamnar i förutfattade meningar och fördomar, utan kan bemöta alla elever utifrån sin egen individ med nyfikenhet och intresse.

Jobbar på parallellt med examensarbetet som vi nu kommit igång med. Just nu letar vi reda på litteraturen och det är inte bara att kliva in på biblioteket direkt. Nej, det är fjärrlån, avhandlingar på nätet och utländsk litteratur som jag vette 17 hur vi ska få tag i. Har satt vår första deadline tills på måndag då litteraturen skall vara införskaffad, syfte och metod vara skrivna och intervjuguiden skall vara påbörjad. Ingen rast och ingen ro här inte. Det blir med garanti att sitta i helgen också eftersom 4 förmiddagar i veckan går bort på jobbet i skolan. Men det ÄR skönt att vi är två som skriver ihop, för då sporrar man varandra och man måste hålla sin del av ”avtalet” för att det ska fungera och bli ett färdigt arbete till slut. Men självklart längtar jag efter att bara slänga upp fötterna och käka praliner och titta på tv i godan ro istället för att ständigt sitta och plita på datorn. Tror fingrarna har växt fast i tangenterna snart :)

Dagens låt:  Eva Cassidy; Over the rainbow http://www.youtube.com/watch?v=ccCnL8hArW8

2 kommentarer:

Pappa KJ sa...

Pappa KJ sa.Det om att bemöta människor var bra sagt.Jag var på ett föredrag som en mycket avhållen duktig personalledare höll.Han sa bl.a "Det finns inte enbart bra eller enbart dåliga människor.Det gäller för oss som ledare att framhäva de goda sidorna o hjälpa till att arbeta bort de sämre sidorna.
KRAMAR TILL ER

Cilla sa...

Så sant, så sant, vi har ALLA bra och dåliga sidor men vill ändå bli bemötta med respekt för vår person och gärna få hjälp att utveckla det vi är bra på. Våren är verkligen här idag och vi har Krokusar i rabatten :) Antar att våren hos er har kommit längre...
STOR KRAM tillbaka!!!