Dagens låt:

söndag 10 april 2011

Veckan som gått

Våren är verkligen här nu *hoppar och skuttar* Så gott som all snö är väck efter förra veckans plusgrader, regn och blåst. Tyvärr lyser själva solen med sin frånvaro, men den kommer, det är jag övertygad om. Vändplanen är sopad och altanen är på G att bli vårstylad.

Veckan har flutit på som vanligt med familj, jobb och studier. Har även haft den lilla asylsökande pojken från klassen här hemma 2 eftermiddagar när hans mamma behövde hjälp. Det fungerar jättebra och han flyter liksom in med de övriga. Om man ändå har 6 ”barn” hemma (varav 3 är tonåringar) så gör en eller två till ingen större skillnad :) Våra barn får dessutom en naturlig relation till barn med annan härkomst än svensk och får även träna på att prata engelska, en win - win situation helt enkelt!

Examensarbetet går framåt och vi håller vår deadline. Har mycket funderingar över andra saker som också infaller snart som det där med att ”ta ut examen” och hur jag ska lägga mina ämnen i relation till den. Lärarlegitimationen, de nya reglerna gäller från 1 juli 2011 och hinner jag att ta ut examen innan det så ”slipper” jag det där mentorskapet under ett år. Känner inte direkt att det behövs… Men hur och när jag kan ta ut min examen hänger på hur snabbt vi får examensarbetet godkänt och hur snabba de är att behandla examensansökan. Ligger inte så mycket i mina egna händer med andra ord. What will be, will be…

Mannen har arbetat hela helgen och hade lämnat en helt underbar bukett med röda rosor och vita liljor på köksbordet innan han åkte. Tror att jag har nämnt förut att han verkligen är världens bästa!!!

Barnen räknar ner för fullt till utlandsresan och idag när jag är frusen gör jag samma sak. Ska bli så skönt att få ligga och slappa i solen vid poolen i en hel vecka. Hoppas verkligen att vi är i fas med examensarbetet då också så jag slipper ha Laptopen med mig. Skulle vara så skönt att få vara helt ledig i en vecka… Ska bli ljuvligt att kunna vara helt fokuserad på barnen också och att inte behöva säga att ”mamma måste plugga nu”. Pratade med en av mammorna i sessans klass igår som också pluggar och jobbar samtidigt. Hennes barn tyckte precis som mina och hon kände som jag att man har kroniskt dåligt samvete över att man måste plugga och inte alltid har den tid man vill för sina barn. Men det är övergående… Samtidigt förmedlar man ju till sina barn att studier och skolan är viktig och DET är bra!

Måste börja fnula lite över lillprins födelsedagspresenter också. Filosofens är klar, han får ju ett Nintendo 3DS med 2 spel till, men lillprins har vi inte fixat något till än. I och för sig funkar det mesta, för han blir glad för allt och djur är ju en självklar vinnare (i plast förstås, inte riktiga!). Ska surfa runt lite på nätet och se om jag får några uppslag. Det är även dags att se över uteleksakerna. Vet att några av de populära ”åkfordonen” ramlade isär i höstas, så nu får vi se om de går att skruva ihop igen eller om vi måste köpa nya. De används FLITIGT, så det är oavsett en lönsam investering!

Nej, nu väntar simskola för de små och vidare studier för egen del!


Dagens låt: Fly on the wings of love http://youtu.be/wEwlSyd7DH4

Inga kommentarer: