Dagens låt:

onsdag 27 oktober 2010

Hantverkare...

Hade en gång en pojkvän, som när vi var tillsammans höll på med renoveringar av sin lägenhet i Stockholm. Han svor sig blå över dessa hanverkare som aldrig gjorde det de skulle och det där med att hålla tider var bara att glömma. Ja, han kallade dem ordagrant för ”ett pack”. Vet inte hur många gånger jag fick höra det; ”hanverkare är och förblir ett pack, totalt opålitliga”.
Jag höll aldrig med! Självklart fanns det väl anledningar till allt och de stackars hanverkarna var väl inte mer än människor heller?!
Men… jag börjar nu bli manad att hålla med min före detta pojkvän. Inte så att jag tänker dra alla hantverkare i smutsen, men EN DEL (tillexempel den vi har anlitat) är HORRIBELT URUSLA på att hålla avtal och tider! Han kom så snällt meddelibums i Juni som avtalat, men gjorde aldrig klart utan skulle komma tillbaka efter semestern i juli. I min värld innebär det då typ… augusti?! Men hoppsan så efter mycket tjat och påtryckningar dök han äntligen upp i… OKTOBER!
När vi väl lyckats få hit honom så påbörjade han arbetet igen, men avslutade självklart INTE.... Det skulle han göra veckan efter utlovades det... Det var för snart 2 veckor sedan och har vi sett eller hört något?! Skulle inte tro det va!
Börjar känna en viss uppgivenhet faktiskt. Det känns respektlöst! Inte skulle jag kunna bete mig så här mot människorna i mitt yrke, där kunden är eleven. Hur skulle det se ut?
Ja men han har så himla mycket just nu! Ta inte på dig mer än du klarar av då för guds skull! Det måste väl finnas en yrkesstolthet någonstans, där man sätter en heder i att AVSLUTA det man påbörjat och att sedan ha nöjda kunder som lämnar bra referenser, eller kanske är jag helt ute och cyklar där?!
Hmm… kanske ska ändra examensarbetes val och skriva om hantverkare istället. Ja, jag kan ju titta på vilken del av vår grundläggande utbildning i Sverige som de tydligen helt missat. Det där med klockan brukar komma i lågstadiet...
Fast det är klart, det där med 3 månaders semester låter ju inte helt fel. Äh, skit samma, jag skolar om mig till hantverkare istället, verkar ju vara en soft buisness med eget regelverk. Snickis – here I come!!!
Dagens låt:  
Genisis; Land of confusion http://www.youtube.com/watch?v=9ZtWABLuWHo

Inga kommentarer: