Dagens låt:

onsdag 23 juni 2010

"Dagarna de går och går...

… efter varandra, måndag, tisdag, onsdag, torsdags, fredag, lördag, söndag” (barnsång från mamma Mu och Kråkan ). Men lite så känns det med alla dessa ”utan måsten" dagar. Solen har välsignat oss de senaste dagarna och färgen börjar nu ta plats på samtliga efter timmar av utelek och bad. Ja, denna mamman låg i vattnet i över 10 minuter igår, så värmen stiger fort i vår lilla sjö.

Igår hade jag många nostalgi stunder som påminde om mina barndoms somrar. Började morgonen med att göra ett stort lass Bifteki. Vi talar alltså om kl. 7 på morgonen… Ville ju inte stå inne i sommarvärmen och laga mat, bättre att göra det tidigt på morgonen alltså och lillprins var ju ändå vaken. Min Bifteki är helt fantastisk och lite marinad på den och sedan på grillen så har man en delikatess utan dess like :) Nostalgin kom i att min faster alltid lagade mat tidigt på förmiddagen när jag tillbringade mina somrar hos farfar när jag var liten. Så för att suga lite mer på karamellen så gjorde jag en Pannbulla också som jag hade min fars rårörda jordgubbsylt i. Den har legat och väntat i frysen på ett gyllne tillfälle och igår blev ”it” liksom. Snickaren som var här lät sig väl smaka.
Min kära lilla mamma kom hit och hade med sig en alldeles nybakad rabarberpaj, en sån där med mandel i *mumma* Även det barndomsnostalgi. Barnen fick mormors pannkakor till lunch medan vi andra åt Bifteki med grekisk sallad till. Sedan var det bad och utelek som gällde resten av dagen. En helt perfekt sommardag med andra ord!
Mamsen och jag rensade dessutom hela stora ”skrytrabatten” på framsidan. Inget litet företag vill jag lova, men nu är det gjort och i solskenet igår var det inte ens tråkigt.

Idag är det några ”måsten” på schemat. Vi ska in och hämta Klokers nya dator, fixa nytt fästingmedel till katterna och senare ikväll ska Butter hämtas då han kommer hem från Gotland. I morgon kommer en utredare från kommunen hit för att kolla upp om vi är ”kvalificerade” för att ta hand om ett feriebarn från Lettland några veckor i sommar. Vi anmälde oss till det för det kändes liksom självklart för oss att vi skulle ställa upp på det. Att bjuda ett barn på några veckor av svensk sommar, tänk vilken skillnad det kan göra i ett barns liv och hur otroligt lite det ”kostar” att bjuda på det. Med ”kostar” menar jag ansträngningen att öppna sitt hem och sina hjärtan för det…
Det är ju kanonbra att kommunen kollar upp de som anmält intresse, för det är viktigt att dessa barn hamnar rätt och verkligen får den upplevelse som är meningen med deras resa. För oss som redan är familjehem är detta rutin, så vi känner oss helt lugna inför morgondagen. Förutom att vi är familjehem så har vi ju tidigare tagit hand om en blivande ledarhund i ett år, för att hjälpa någon som är i behov av en sådan, och nu går vi vidare i vår ambition att dela med oss till andra genom att ta ett feriebarn. Alla kan vi göra något, det gäller bara att aktivt VILJA det och AGERA på den viljan. Vi är så otroligt tacksamma för allt vi har och vår fantastiskt fina familj, så varför skulle vi inte dela med oss?! Det finns inget som ger så mycket som att hjälpa någon annan. Det är en sak att säga att man vill och tänker, men skillnaden i någon annans liv kommer först när man agerar...

Jorden kan du inte göra om,
stilla din häftiga själ.
Endast en sak kan du göra,

en annan männsika väl.

Men detta är redan så mycket,
att själva stjärnorna ler.
En hungrande männsika mindre,
betyder en broder mer.
                 ( Stig Dagerman)
Dagens låt: Send it on http://www.youtube.com/watch?v=FJC94S_xbak

Inga kommentarer: