Dagens låt:

tisdag 15 juni 2010

Eden finns närmre än man tror...

Alltså detta med Handelsträdgårdar är som en riktig smörgåstårta i min värld. Ett smultronställe där stressen lämnas kvar i bilen och sinnen som syn och lukt hamnar i paradiset. Simply LOVE it! Mannen eskorterade mig dit häromdagen och bara det är ju supermysigt i sig. Dessutom tycker han helt ärligt att det är mysigt att gå där med mig, tror han gillar att se hur bra jag mår av det :) Men, han engagerar sig också och tycker till och har idéer. Min man… *lycklig*
Där på Handelsträdgården finns allt och lite till och jag, som för 10 år sedan inte ens kunde få en maskros att överleva och hade NOLL intresse för växter som krävde mer uppmärksamhet än vatten max en gång i månaden, har numer en fantastisk altan full med växter sommartid. Nya idéer kommer till varje år och nyfikenheten växer när man går där och tittar på alla växter som finns tillgängliga. Dessutom är de så sjukt trevliga och hjälpsamma på vår Handelsträdgård vilket givetvis också bidrar till att hela upplevelsen blir fulländad. Jag skulle kunna gå där i timmar och bara se, dofta och läsa.
Är sedan flera år tillbaka Pelargon fantast och Änglapelargonerna har en speciell plats i mitt hjärta, men även de mer ”vanliga” Mårbackapelargonerna. De sistnämnda påminner mig om min barndoms somrar hos farfar där de alltid hade sin plats på fönsterbrädorna i köket. Änglapelargonerna behöver ingen förklaring, de behöver man bara titta på för att förstå…
Mitt eden under sommaren är min inglasade altan, ett rum för själen! Där finns allt och man blir bara lugn och harmornisk av att gå ut dit, ett rum att andas i… Förutom alla Pelargoner som finns där så rymms också Tomater, Gurkor, Chili, Paprika, Jordgubbar, Smultron, Kryddor, Sockerärtor och örter samt andra blommor som Lyckliga Lotta, Luktärter och Snöflingor. Mannen har i år bidragit till prakten med en fantastiskt vacker Dahlia också och idag när jag var där följde Butter med och fastnade för Dahliorna han med :)
En annan STOR fördel med en inglasad altan är att det där med att rensa ogräs existerar inte alls *ching- ching* Dessutom spelar det ingen roll hur dåligt väder det än må vara ute, för på min altan är det alltid sommar och sol :)
Dagens låt: Idas sommarvisa http://www.youtube.com/watch?v=Fm8W2SuKyA8

Inga kommentarer: