Dagens låt:

torsdag 9 september 2010

SUPER SUCK!!!

Känner mig så sär lagom omotiverad till mina fortsatta studier i pedagogik. Skriver ett examensarbete till våren och har haft en hel del idéer om vad det kan komma att handla om och har känt mig både motiverad och sugen på att komma igång. MEN…

Där blev det nu rejält grus i maskineriet! Från och med förra terminen har min högskola nämligen gjort om reglerna för examinationsarbetet. Nu ska det plötsligt ”godkännas” av rektorn på den skola där man gör sin praktik?!?!

Hmm… intressant eftersom man är allt annat än anställd där, men det är inte det som är själva syftet. Nej, våra examensarbeten ska nämligen vara ”verksamhetsutvecklande”. Och vi ska tillsammans med skolledningen analysera verksamheten och finna eventuell problematik och utifrån den då skriva vårt examensarbete. *Yippei yay oh* – SUPERDUPER FET F-CKING NOT!!!!!!!!!!

Arbetet ska vara upplagt som en forskning där vi helst ska komma med NY kunskap inom området. So far so good, men hela arbete blir ju upp styrt av vad just din lilla praktikskola har för lokalt litet problem. Tänk om det är Individuell utvecklingsplan, skitkul att skriva ett helt examensarbete om det! *IRONI I KVADRAT*

Alla andra i samhället som bedriver forskning gör det inom de områden som man är mest intresserade av, vilket gör att forskningen blir ROLIG och intressant. Visst att vara lärare är roligt och intressant, men för den sakens skull är ju inte alla områden inom yrket ROLIGA och INTRESSANTA att forska om! *suck, suck, supersuck* rejält bakslag i vad jag ville göra. Jag ville arbeta i ett större perspektiv med något som JAG framförallt kommer att ha nytta av i MIN roll som lärare.

Nej, det är tydligen viktigare att högskolan får högre status och går ut med parollen att ” våra studenter är verksamhetsutvecklare”. Är inte helt övertygad om att studenter som ”verksamhets utvecklar” är så populärt i alla led på skolorna som ska verksamhets utvecklas… kan nog vara en nagel i ögat på många lärare som arbetat i verksamheten under många år.  Har ingen bra känsla inför detta....
Nej, nu känner jag att det blev lite suckigt… Drömmen var inte att göra mitt examensarbete baserat på ett lokalt problem på en liten skola på landet i mellan Sverige… I HAD WAY BIGGER DREAMS THAN THAT!!! Men, man får väl inte glömma att infoga sig i högskolans hierarki; jag är ju trots allt bara en sketen liten student än så länge ;)
Dagens låt: Johnossi; What´s the point http://www.youtube.com/watch?v=qE01FXwWo98

Inga kommentarer: