Dagens låt:

torsdag 7 juli 2011

Det som inte får hända har hänt IGEN...

Börjar morgonen med att läsa i en god väns blogg att deras lilla hund blev dödad av en lös Amastaff igår. Blir så himla ledsen för deras skull och så himla arg över att detta får hända gång på gång. Det var ju inte länge sedan vår egen Aussie var med om samma sak, men han är turligt nog en stor hund så han klarade sig om än med uppsliten sida och lång konvalecens. Jag vet att Amstaffer kan vara väldigt trevliga hundar hos RÄTT ägare, men ofta hamnar de ju tyvärr hos människor som inte borde ha djur överhuvud taget. Det är en ”hetsig” ras, som kräver en ägare som vet vad han/ hon gör och som kan forma hunden till att bli den trevliga ras som de seriösa uppfödarna strävar mot. Men någon garanti kan ju aldrig ges och det finns MÅNGA oseriösa uppfödare som säljer till vem som helst. När vår hund var med om det så var mina barn 4 och 2 år också med och gud vet vad som hade hänt om inte våra hundar hade varit med på promenaden, vem hade den gett sig på då?! Mirus kunde åtminstone försvara sig, även om han fick ta mycket stryk ändå… I många länder är denna ras förbjuden och jag börjar tyvärr känna att det faktiskt är en bra idé!  Man ska kunna känna sig trygg på hund eller barnpromenaderna! Stackars, stackars Lillebror som fick sätta livet till igår och han är ju långt ifrån den första… Vi tänker extra mycket på Monica och hennes familj idag. Har lånat en bild från Monicas blogg på gulliga, underbara Lillebror (jag hoppas det var okej Monica) Varje gång jag ser eller hör talas om Lille Skutt (eller Ninisen) så kommer jag alltid tänka på honom...
Dagens låt: Rain; Patty Griffin http://youtu.be/pFbjE7NFmUI

8 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, han fattas oss så otroligt mycket, det finns inte ord. Det är värst om kvällarna och nätterna när han inte finns i min säng.

Nu har jag fått veta att det var en blandras som gjorde detta. En blandis mellan amstaff och rottis, men den hade ändå fel ägare.

Vad gulligt av dig att tänka på oss, Cia. Kram/ Monica

Cilla sa...

När man skaffar ett djur så vet man ju att det kommer att komma en dag när det är dags att säga farväl, men att det sker på detta viset är bara helt fel och chockerande. Bra att det uppmärksammas av pressen och att hunden ska utvärderas,men det borde inte ha fått hänt alls...

Monica sa...

Ja, det är ju just det; att om ett djur blir sjukt eller blir gammalt, hinner man förbereda sig. Sedan kan det hända olyckor, som att djuret blir påkört eller ormbitet... Men det här är så svårt att acceptera. Det har inte gått många dagar men det känns inte som om vi kommer vidare. Det är så mycket tankar runt hela händelseförloppet och det kommer att bli långdraget eftersom det var tal om att det skulle bli förhör etc. Det är hemskt för oss alla men värst är det förstås för Matilda som fick se sin älskade hund dödas av besten.

Det låter hemskt "känslokallt" och tidigt, men imorgon åker vi till Dalarna och tittar på en valp som inte är leveransklar förrän i augusti. Det känns som om det är det enda sättet att komma framåt i det här. Det blir inte samma ras eftersom Lillebror har sin stora plats i våra hjärtan och vi inte vill ha några jämförelser. Han kommer alltid att ha sin plats hos oss och den nya valpen får sin plats.

Cilla sa...

Jag tycker ni gör HELT RÄTT!!! Jag skaffade ju Lilla Bu efter att Dickens gått bort och jag kan bara säga att det var 100% rätt. Bu ersätter inte Dickens, men det är ett nytt litet liv och en individ att älska och hjälpte mig absolut mot tomheten som kom som ett slag i magen varje morgon. Jag är övertygad om att Dickens inte skulle velat att vi gick här och sörjde, utan att vi fortsatte ge all vår kärlek vidare till någon annan som behövde det och jag är övertygad om att Lillebror skulle känna likadant. Vi älskar inte våra bortgångna djur mindre för att vi skaffar ett nytt, nej, vi låter bara kärleken fortsätta...
STOR KRAM

Cilla sa...

Vilken ras blir det nu? Tror att jag hört att Matilda gärna ville ha en Tollare. Min bror hade en sådan förut, mycket trevlig ras, men ni kanske har bestämt något helt annat?! Vad än det blir så kommer den få ett väldigt bra hem hos er!!!

Anonym sa...

Det blir en mini-aussie och vi åker snart till Dalarna och tittar på den./Monica

Cilla sa...

Gud vad kul!!! Vi har ju en "riktig" Aussie och jag har alltid velat se och träffa en minis, så nu kanske jag får göra det också- KUL!!!

Cilla sa...

"Riktig" lät konstigt, alla är väl "riktiga" *skrattar* "Standard Aussie" kanske det ska vara...