Dagens låt:

onsdag 13 juli 2011

Hjärtevärmande

Hade fått ett brev med posten idag från utlandet. Jag trodde det var någon av de Lettiska flickorna som skickat det (vilket alltid är roligt att få) men jag fick en otroligt fin överraskning när jag öppnade kuvertet. Det var från en av barnen i min lilla förskoleklass. Jag blev så glad och rörd över kortet och det är dessa små saker som gör att jag VET att jag valt RÄTT yrke!!! Att ett barn på sitt sommarlov och på sin semester vill skicka ett kort till just mig betyder en hel del för ett lärarhjärta. Dessutom var det inte vilket kort som helst:
Hon hade på andra sidan, med hjälp av sin mamma, skrivit massor och berättat om sin semester och vad hon gjort.

 Hade även en annan hjärtevärmande upplevelse i början av sommaren. Eftersom jag hade 2 söner som tog studenten så kunde jag inte vara med på min lilla förskoleklass skolavslutning, de inföll på samma dag och tid. Men samma eftermiddag när vi sitter här och firar så kommer en bil jag inte känner igen och stannar utanför. Det var en av de andra flickorna i min lilla förskoleklass och hennes mamma och pappa som absolut ville önska mig en trevlig sommar och tacka för min insats under terminen. Jag fick en jättefin ”kopp” full med godis, en dalahäst (som jag satt fast på min kalender) och ett underbart fint kort: (om ni klickar på kortet så ser ni bättre vad det står...)
(Valde att inte visa bilden eftersom jag inte frågat föräldrarna om lov) Om ni undrar över ”stark”, så beror det på att hon fick skoskav under en utflykt och eftersom vi gick längs en cykelväg med glasskärvor och annat så bar jag henne hela vägen tillbaka (ett par kilometer eller så) i 25 gradig hetta. Det är då man får epitet som ”stark” ;)

Tänk att de åkte x antal mil för att ge mig detta… Ja, jag har verkligen valt HELT RÄTT yrke och jag är stolt över att vara lärare! Det är saker som dessa som är den stora lönen och det som betyder mest, att barnen känner och vet att jag sett dem och uppskattar deras person och individ och att de är viktiga för mig. Dessa saker är grunden för en bra relation till sina elever och leder till en SÅÅÅÅÅÅÅÅ mycket bättre kunskapsinlärning. Korten sitter nu i min kalender så jag kan se dem och känna glädje varje gång jag tittar på dem. Har en del sen innan också, bland annat från en mamma till en pojke med neuropsykiatriska svårigheter. Det är små guldkorn i läraryrket som är väl värda att ta vara på och minnas :)

Måste SJÄLVKLART köpa ett kort och skriva tillbaks :)

Dagens låt: Olle Adolphson: Det gåtfulla folket http://youtu.be/e8Tgj1pQWRg

Inga kommentarer: