Dagens låt:

fredag 29 juli 2011

IKEA, bilhaveri och försmak av vinter...

Alltså… jag har alltid ÄLSKAT att gå på IKEA, men igår var det mest jobbigt faktiskt. Kanske för att vi skulle ha så många saker så det blev både svettigt och besvärligt att ta sig fram med vagnarna. Vi hittade dock allt vi skulle ha och kom därifrån med fullpackade bilar. Tack och lov så hade mannen tid att vara med, annars hade jag aldrig fixat det. Nej, det är skönare att bara ”spontan- shoppa” på IKEA och bara ha max en kundvagn eller en sån där gul påse :) Möbelshopping kan jag faktiskt vara utan, eller… nej, om man får det hemkört så är det egentligen ganska okej ;) (och helst ihopskruvat också)
Lillprins och sessan hade det jätteroligt på IKEA och tillbringade större delen av tiden på barnavdelningen under insyn av Kloker där de har en lekhörna. Alltså, inte där man kan ”lämna in barnen”, utan inne på själva varuhuset. En jättebra idé av IKEA tycker jag där de hade hängt upp alla gungor och ställt fram olika leksaker som barnen fick prova och leka med. På så sätt slapp vi som inte vill ”lämna in” våra barn uttråkade barn efter 15 minuter! KANON!!!

Butter ringde när vi var på hemväg, hans koppling på bilen hade lagt av, den hade på något sätt fastnat i golvläget. Han hade stannat vid en korsning och kom nu inte en meter. Typ 40 bilar valde att köra på fel sida refugen för att komma förbi, men inte en enda stannade och erbjöd honom hjälp att flytta på bilen. Var är Sverige på väg egentligen???!!! Blir så himla arg!!! Till slut kom en vänlig kvinna som arbetar på ett av ställena som Butter varit och målat nu i sommar och hon (liten och späd) erbjöd sig minsann att hjälpa till. Tack och lov att det finns vettiga männsikor kvar där ute… Vi anlände 20 minuter senare och mannen och Butter bogserade bilen till verkstaden. Vi får se vad det är för fel och om det är värt att laga. Bilen är ju en ”slit och släng bil”, som vi mest köpte för att övningsköra med. Men vi får se, Butter är ju liksom van att ha bil nu… Men innan den är lagad så blir det jag som får bli billös, Butter måste ha bilen i jobbet och det är bara en dag denna vecka och så måndag till fredag nästa vecka kvar på jobbet, sen flyttar han ju.

Förresten så har min Volvo något mystiskt svagt dunkljud för sig som kommer när man släpper på gasen, så den behöver också in på service innan jag börjar pendla till jobbet den 15:e. Bilar har aldrig varit något vi har haft speciellt mycket tur med. Jo, faktiskt, vår Chrysler Grand Voyager har gått klockrent de år vi haft den *peppar, peppar*. Fast den funderar mannen på att byta mot en till Volvo nu när de stora grabbarna flyttar. Vi har inte så mycket användning för en jättebil nu när vi blir färre i familjen och dessutom drar den ju en hel del bensin och både jag och mannen kör ganska långa sträckor till jobbet numer. Men den har varit bra och jag kommer nog fälla en liten tår när den ska säljas… Är så larvigt sentimental och besjälar allt i min närhet. Blev lite depp när de hämtade Saaben också förut, trots att jag vägrade köra eländet i slutet. Men jag ÄLSKAR min Volvo så den ska få hänga med ett bra tag till!!! Har ju dessutom lyckats omvandla mannen till att föredra Volvo *ching- ching*.
Visserligen sa vår "bilverkstads kille" (som ALLTID förespråkar Toyota) att "jaha, så det blev en Volvo, ja, då kommer vi att ses en del då..." *ler* Han kan bara inte förstå att vi inte köper en Toyota, men DET gör jag!

Vår nya katt ”Lilla Bu” växer så det knakar, men så är hon ju en Main Coon också. Hon blir så himla fin, lovar att snart uppdatera med nya kort på henne. Både kragen och svansen börjar fluffa till sig rejält! Hon har fått vara med mig nere vid sjön några gånger och det bara ÄLSKAR hon. Hon ligger i höggräset nära strandkanten och försöker fånga trollsländor, vilket hon hittills inte lyckats med en endaste gång :) men ger sig inte för det. Hon hoppar och far. Ibland sitter hon på en sten som är ute i vattnet (men som man kan gå till från strandkanten utan att bli blöt) och försöker fånga skräddare. Inte heller det har hon lycktas med och inte heller har hon ramlat i vattnet. Men kul har hon och hon älskar som sagt att vara där med mig. Det är ju väldigt roande att titta på henne också så jag kan sitta där länge…

Nu närmar sig Augusti med stormsteg och med den månaden börjar liksom hösten vare sig man vill det eller inte. I och med att jobb och skolor drar igång så är hösten här – it´s a fact :(  Har faktiskt idag på morgonen beställt barnens vinterkläder – ja, det är sant! Vill man ha vissa märken så gäller det att vara ute i tid för de tar slut långt innan vintern är här. Har kört mycket Gneis genom åren, men min minsting är en liten frusen kille och då har jag insett att Didriksons är bättre. Visst, Genis funkar om man har lager på lager, men det blir ju så bylsigt och dessutom jobbigt för lillkillen att ta av och på. För Filosofen som ALDRIG fryser är Gneis kanon! Den overall Lillprins hade från Didriksons förra året var TOPPEN och han frös inte en gång! Så i år får det bli en blandning av Gneis och Didriksons i detta hushåll :) Vi har dessutom alltid dubbla uppsättningar av vinterkläder för det behövs om man är ute och leker mycket.

Men, nu åter till juli och sommaren. Den är ju långt ifrån slut än och det gäller att verkligen njuta av det som är kvar. Fast idag är det grått så då står det ”skruva ihop IKEA möbler” på schemat. Inte så kul, men desto roligare när man väl fått ihop dem ;)

Dagens låt: Härlig gammal dänga :) MC Hammer; U can´t touch this http://youtu.be/otCpCn0l4Wo

Inga kommentarer: