Dagens låt:

onsdag 20 juli 2011

Väntat och oväntat besök...

Hade ett intressant uppvaknande i morse minsann. Släppte in en av katterna som gått ut tidigare när Butter och Trötter åkt iväg till jobbet. I ögonvrån ser jag hur hon ”tappar” något på hallgolvet och när jag tittar dit möter jag en mus som springer rätt emot mig. Från ingenstans, och på ren reflex så skriker jag i falsett i högan sky i bästa Agatha Christie mord stil så att Kloker yrvaket rusar ner för trappan och undrar vad som står på. Musen hade vid det laget gömt sig bland skorna under skostället. Medan Kloker (tidigare råtta ägare – innan hon bodde hos oss…) lugnt LÄGGER SIG NER på golvet vid skostället så bygger jag en barriär längre ner i hallen för att förhindra musens framfart längre in i huset (men kanske mest för att förhindra att den kom till mig). Kloker jobbar en stund med att försöka mota ut den förvirrade musen med hjälp av ett – enligt mig – alldeles för kort skohorn, och efter en stund har hon lyckats få ut den genom dörren. Själv har jag en nervanspänning som efter ett blixtnedslag och en puls som skulle kunna starta en flygplansmotor! Ren och skär skräck var det!!! Trodde väl aldrig att jag skulle bli så rädd för något så litet, men jag kan lova att allt det fanns helt oväntat inom mig… Jag VET att jag är rädd för kaniner, men tydligen gäller den skräcken ALLA gnagare, så det är med garanti gangarförbud i detta hus! (Måste bara övertyga katterna om det också…)
Min bror med barn har varit här och hälsat på idag och för att lugna nerverna så bakade jag en sån där riktig amerikansk chokladtårta med massor av chokladglasyr på, dessutom inte så där torr som en del kan vara, utan saftig och god. En riktig chokladbomb som även den minsta bit botar PMS i år framöver (om man nu lider av det vill säga), men funkar även bra till att lugna nerverna efter ett fasansfullt musmöte.
Högskolan roar sig med att krångla med mitt examensbevis. Handläggaren där hittar inte mitt tillgodoräknande för pedagogik 1 vilket gör att hon inte kan utfärda det. Hon kan se att jag läst den, men hittar som sagt inte själva intyget som säger att jag får tillgodoräkna det till det jag läst nu. Saken är dessutom den att man får inte söka pedagogik 2 (vilken jag också läst) utan att ha läst pedagogik 1, men den förklaringen hjälpte inte heller. Hon bara måste ha det på ett intyg. Pappers- Sverige i ett NÄTSKAL!!! Som grädde på moset så är den enda som kan ge henne intyget på semester och kommer tillbaka i mitten på Augusti, men då har handläggaren precis gått på semester, så jag får vackert lov att vänta tills typ slutet av september med att få mitt examensbevis *morr*. Detta är lika korkat som att man måste ha ett leg för att hämta ut sitt pass… Flexibilitet i systemen är något som Sverige verkligen skulle behöva jobba på! Keep calm and carry on…

Jobbet med barnens nya rum går framåt, vilket känns skönt eftersom huset känns helt upp och ner när allt som varit i de rummen nu måste förvaras på annan plats i huset. Känns som att det är saker överallt, men bättring väntar som sagt inom kort.

Idag kommer sessan hem från Norge vilket ska bli mysigt. Fick förresten ett mail från socialarbetaren i Lettland som berättade att flickorna därifrån inte kommer alls i sommar. De fick informationen från vår kommun alldeles för sent (typ för någon vecka sedan), så nu hinner de inte anordna det. Vi var ändå i kontakt med socialchefen i vår kommun redan i mars och berättade att vi var villiga att ta emot flickorna även i år. Ändå har han inte gjort något åt det förrän förra veckan. SVAGT är väl det minsta man kan säga och framför allt för flickorna som verkligen ville komma och såg fram emot det. Ja, ja, det får väl kanske bli nästa år istället… Om vi ringer redan nu och påkallar det så kanske han hinner informera dem i tid ;)

Dagens låt: Mickey mouse clubhouse; Hot dog song http://youtu.be/wePMYM4av6Q

Inga kommentarer: