Dagens låt:

söndag 18 juli 2010

Nya intryck varje dag för oss alla :)

Här går dagarna förbi i flygande fläng. Igår hade vi en "vara hemma dag" förutom en lösdagsgodis inköps vända in till den lilla staden. Jag kan säga att det var hjärtevärmande att se vår lilla gäst (E) plocka bland lösgodiset... Hon liksom skuttade och klappade händerna när hon fick syn på allt gott som fanns i affären. Dagen i övrigt gick åt till bad och lek men så när kvällen kom och det var dags att somna så blev hon ledsen och längtade efter sin mamma. Hon har en mobil med sig så hon ringde mamma och pratade och grät. Jag knackade på och frågade om jag fick komma in och det fick jag, så jag satt där och kramade om henne medan hon pratade med sin mamma. Det är så intressant hur mammaspråket är universellt. Trots att jag inte förstår ett ord lettiska så kunde jag ändå höra hur hennes mamma liksom sa ”lilla gumman, det kommer att bli bra ska du se”. När hon pratat klart så bestämde vi att hon och jag skulle ha en liten sova - fest ute på altanen och sova där i den stora breda soffan. Efter det så var tårarna som bortblåsta. Hon berättade också att "hon längatde inte hem, men hon saknade sin mamma"...

Senare berättade hon också att hon inte var van att sova ensam i ett rum. Hemma delar hon rum med sina bröder som är 8 och 18 år gamla. Feltänk av oss som tänkte att det kunde vara skönt att få ha ett eget rum att dra sig undan i om man känner att det blir för många intryck. Nu tar vi en dag i taget istället. Ikväll ska hon och Kloker och Sessan tälta, så då är den natten löst :)

Idag har vi haft tjejutflykt (jag, Kloker Sessan och vår lilla gäst) till det jättestora köpcentret i staden 5 mil bort. Alla barnen från Lettland som kom fick 500 kr var av Lions. Ja, vad ska jag säga, det finns egentligen inga ord som beskriver lyckan hos en liten 11 årig tjej som kommer från Lettland och som får gå i ett stort köpcentrum i Sverige… Jag köpte lite kläder åt henne och den lyckan saknar nog motstycke trots att denna lilla flicka är VÄLDIGT blyg och visar inte mycket alls hittills i känsloväg. Några tröjor med glitter på, matchande leggins till, Hello Kitty tröjor och flammiga jeans, samt en klänning med matchande skor + ett par till och lite roliga annorlunda hårsnoddar och annat bling – bling blev till himmelriket för denna lilla tjej. Stolt på sitt sätt så visade hon upp sakerna för mannen när vi kom hem. Igår skulle vi sjunga Sing- Star men hon sjöng inte en ton blyg som hon är utan skakade bara på huvudet. Men idag på väg hem från köpcentret sjöng hon ”Gimmie, gimmie,” av ABBA för full hals bak i bilen.
(Sessan och E provar solglasögon)
För sina pengar så köpte hon en blommig sjal, en bil till sin lillebror och en liten prydnadskatt till sin mamma. Sen helt plötsligt såg hon nästan gråtfärdig ut och då frågade jag vad det var. Då sa hon att hon trodde inte att hon skulle få plats med alla kläderna i sin väska och att hon då inte skulle kunna få med dem hem. Problem är till för att lösas och en till väska införskaffades och leendet var åter på plats hos vår lilla gäst.

Imorgon far mannen iväg med jobbet i en vecka och då är jag ensam bas för basset igen. Vi kommer att göra lite småutflykter hit och dit och bada och sola här hemma. Sen när mannen är tillbaks och innan hon åker hem så blir det ett besök till huvudstaden och Skansen och Gröna Lund. Hoppas att vädret fortsätter vara på rätt humör ;)

Dagens låt: Uncle Kracker; Smile http://www.youtube.com/watch?v=ffej15-Dgl0

Inga kommentarer: