Dagens låt:

lördag 17 juli 2010

Ny tillfällig familjemedlem

Igår kom hon vår lilla tjej från Lettland. Självklart jättenervös och blyg, men vem skulle inte vara det?! Att vara 11 år och åka iväg för första gången i sitt liv och då till ett helt främmande land, till en helt främmande familj alldeles själv, det kräver mod det! Trots att de kom strax efter kl 20 igår kväll så han hon ”tina upp” en hel del under den lilla tid som var kvar på kvällen. Hon kan göra sig förstådd på engelska och förstår de mest basala sakerna, så detta ska nog gå bra. Hon verkar väldigt mjuk och rar och hon och Sessan och Kloker fann varandra direkt och mig ser hon som den tillfälliga tryggheten. Det ska bli väldigt roligt och spännande att lära känna denna tjej som verkar ha huvudet på skaft ;)

Det var bara tre barn som fick komma och de är hos tre olika familjer. Som vi förstått det så var vi tre familjer som anmälde intresse från början men de två andra hoppade av och i sista sekund togs två nya familjer in. En rolig sak är att i en av de familjerna har jag träffat mamman för ca: 20 år sedan. Hon satt lite nervös men glad hemma i mitt vardagsrum och berättade om sitt liv och gjorde ett väldigt bra intryck. Det var nämligen hon som tog över min Au pair familj efter mig i London :) Tänk vad världen är liten! Dessutom jobbar hon på mina barns skola men i de högre åldrarna. Den andra familjen verkade också jättetrevlig så alla barnen kommer nog att få toppenveckor!

Det enda som blir ett litet krux är maten. Vår tjej har aldrig ätit kött eller fisk då de inte haft råd att köpa sådant, så det blir mycket vegetariskt som gäller. Hon är mest van vid att äta rovor av olika slag. Självklart får hon smaka vad hon vill av vår mat men mycket kommer ju verka konstigt i hennes värld, så vi kommer att se till att alltid ha ett vegetariskt alternativ också. Dessutom måste man tänka på att hennes mage inte är van med kött och vi vill inte att hon ska bli dålig heller. Men det löser sig nog… Idag blir det pannkakor och DET kommer nog funka fiiiint :)
Det sista hon gjorde igår kväll var att visa mig sin mjukishund som hette något på B… Klart man måste ha en bit trygghet med sig hemifrån också. Nu hoppas jag att hon haft en god natts sömn och att dagen blir riktigt bra på alla sätt och vis.

Dagens låt: En helt ny värld ur Aladdin; http://www.youtube.com/watch?v=dFBalD1L46I

1 kommentar:

Nina sa...

Tänk om alla hade samma inställning och syn på människor, och på livet överhuvudtaget som ni har! The world would be a better place! Lycka till med lilla tjejen! Jag är säker på att hon får en oförglömlig tid hos er! KRAM NINA