Dagens låt:

tisdag 27 juli 2010

Underbar dag och mindre roliga erfarenheter

Hade en helt underbar dag igår. Valde att fira bara med den närmsta släkten. Fick det jag önskat mig läääänge; en riktigt bra systemkamera, så nu är det bara att fota på ;) Det är en god vän till oss som är fotograf som har plockat ihop min kamera och objektivet som han valt till är inte det som följer med utan tydligen ett riktigt värsting objektiv. (Tack för din hjälp Anders). Tycker ju som ni redan vet bäst om att stå bakom kameran… Men utöver den fick jag mängder av andra fina saker här kommer ett litet urplock:
Sanden är en symbol för de LASS med sand jag fick och som ska läggas i sjön vid vår egen badplats.
Jag fick även en bild som Kloker målat själv och som hade denna text på sig:
Den var en väldigt rörd gråtande Cilla som tackade för den...
Tack till alla som var med och förgyllde min dag igår och även till er som förgyllde den på andra sätt.

Idag kommer den andra Lettiska flickan och hennes Svenska familjs dotter hit och ska sova över. Vi kände att det kunde vara en lite rolig avrundning på deras tid här i Sverige.
 Ja, som ni säkert märkt så har jag lite blandade känslor inför vår gästs vistelse. Hon har haft en del inte så snälla saker för sig och har en ganska så konstant mulen attityd vilket har tagit bort en hel del av den glädje vi kände innan besöket. Dessutom saknar hon en hel del av de vanliga viktiga sociala koderna när det kommer till att umgås med andra barn. Och, det handlar inte om kommunikation och språkförbistring, nej, det är svårare saker än så... Dessa sidor har visat sig mer och mer för varje dag. Tror att det bara är "hon" liksom och jag tror att den stora anledningen till att hon blev utvald till att åka var just att hon hade så stora problem med kompisar och den sociala biten och att de trodde att det skulle bli bättre här. DET var inte de anledningarna de skulle få komma för, det var på grund av fattigdom och de skulle absolut inte ha några diagnoser eller andra problem.

Jag och mannen har konstaterat flera gånger om att hade vi inte arbetat med ”barn i behov av särskilt stöd” förut, så hade vi aldrig fixat dessa veckor. Vår tjej har behövt en enorm konsekvens för att inte köra över våra barn och bitvis har hon visat på elaka tendenser så vi har fått haft lite punktmarkering i vissa situationer. Det spelar ingen roll vilka utflykter vi har gjort eller annat så är det bara en sur min ändå och känslan är att hon bara vill ha mer och mer och att ingenting är tillräckligt och får hon inte styra och ställa som hon vill blir hon tvärsur och förstör stämningen för samtliga. Känns jättetråkigt och jag som hade sett fram emot detta så mycket och i flera år dessutom. Till och med tonåringarna är lite förskräckta och jag tvivlar på att de kommer att vilja att vi tar emot ett nytt barn nästa år, vet inte om jag vill det själv heller. Den enda som är stencool är Kloker :) Hon skakar på huvudet, rycker på axlarna och är hyperkonsekvent med en ängels tålamod. Hon är som klippt och skuren för att arbeta med dessa barn! Nej, känslan är helt klart att Soc i Lettland körde en liten fuling här och mörkade en hel del…
Den andra familjens tjej är helt tvärtom, glad och utåt och uppskattar allt. Känner mig lite avundsjuk faktiskt… Löjligt men sant! De ska åka ner till Lettland och hälsa på henne i vinter och hon kommer tillbaka nästa sommar. Så hade jag också velat känna, men det gör jag absolut INTE! Tyvärr… Vår tjej är inte välkommen tillbaka nästa sommar och efter denna erfarenhet så är jag tveksam till att öppna mitt hem för något annat barn från Lettland heller, tänk om man får en till likadan?! Känns så himla tråkigt att känna så här, men jag kan ju bara konstatera faktum. Tror att det är viktigt att andra får reda på att det kan finnas en baksida också och någonstans så är det tur att den drabbade oss som ändå har mycket erfarenhet. Det är ju egentligen inte vår tjejs fel att det blev så här, men med facit i hand skulle hon aldrig skickats hit och framför allt inte utan nödvändig information.

Ja, ja, that´s life, nu ror vi iland de sista dagarna och på fredag är det åter som vanligt i denna familj!

Dagens låt: All American rejects; It ends tonight:  http://www.youtube.com/watch?v=rFcDhj-E3po

2 kommentarer:

Nina sa...

Ni är helt fantastiska, no matter what! Den lilla flickan hade aldrig kunnat få en bättre familj och jag är säker på att hon har mycket med sig i ryggsäcken när hon åker hem! Ni har gjort allt ni kunnat och det är bara sunt av er att reagera på det sätt ni gör!
Fina presenter du fick!:) Och återigen ett bevis på att ord betyder så mycket... Rörd till tårar av hennes ord! Men förstår att det är så hon känner!
Ni är och förblir helt underbara!
KRAMAR TILL ER FRÅN NINA

Cilla sa...

Underbara människor har underbara vänner också ;)