Dagens låt:

tisdag 17 augusti 2010

Dags att dra igång

Nu är de här, de där riktigt mörka augustinätterna. Mysigt tycker jag, för nu får man börja tända ljus igen :) Den tidiga morgonen innehåller också det där härligt friska i luften, inte riktigt höstfriskt, nej mer som sommar i Västbrotten. Ljuvligt!

Alla börjar göra sig redo för skolstarter här hemma. Kloker har möte med sin handledare på onsdag och uppropet är på torsdag. Butter sparkar igång sista året på gymnasiet imorgon (hjälp vad tiden går fort!!!) och småbuset börjar en väldigt soft återinskolning på dagis på torsdag. Sessan har ledigt en vecka till och börjar först nästa torsdag. Trötter är kvar i Göteborg och jobbar veckan ut och kommer till skolstart först nästa vecka.

Mina egna studier drar igång den 30:e. Känns kul!!! Denna termin har jag 10 veckors verksamhetsförlagd utbildning också, så det gör det hela ännu roligare! Ska vara i en förskoleklass. Det enda som känns mindre kul är det logistiska problemet. Barnens skola och dagis ligger 1, 5 mil åt ena hållet och skolan där min VFU är ligger 3 mil åt andra hållet. Dessutom har min VFU skola starttid 08.00 (gissar att jag måste vara där till 07.30) och barnens skola börjar först 09.00. Det blir inga roliga dagar för barnen när mannen är på jobbet och jag måste lämna och hämta… Sessan är dessutom varken morgonpigg eller speciellt förtjust i fritids… Ja, ja, det blir vad man gör det till, eller hur? Det gäller att ladda med 1000 % tålamod och idel leenden dessa dagar!
Hade storrengöring av soptunnor igår. Allt för att slippa äckelflugorna. Fick ett tips om att spraya tunnorna efter rengörning med en blandning av Ättika och vatten. Flugorna gillar tydligen inte det och faktiskt; har i skrivande stund inte en endaste fluga på tunnan *hoppar och skuttar*

Kanadagässen verkar inte det minsta bekymrade över mina hundar. De hoppar helt sonika ut i vattnet och ligger där någon meter ut och väntar tills de försvunnit. Eller så simmar de iväg och kommer tillbaka senare. *suck* Hmm… fnular på vad som krävs för jaktlicens på sjukt irriterande fjäderfän?!
Idag är det TOMT i huset. Bara jag, Kloker och de 2 små är hemma. Alla andra har övergett det sjunkande skeppet ;) Känns jättekonstigt att bara vara 4 hemma, men det är ju faktiskt en ”standard- familj”. Vad gör ni ”standard familjer” med all er tid egentligen? Det finns plötsligt hur mycket som helst av den varan och ovanligt tyst är det också. Men jag föredrar nog min stora familj, saknar dem när de inte är här… Men imorgon blir det 3 till :)

Slogs med gräsklipparen en sväng igår också. Den bara vägrar starta hur mycket man än sliter och drar i den. Har LÄÄÄÄNGE påpekat för mannen att denna maskin gjort sitt, men han envisas med att säga att ”den startar för mig”. Ja, jo, visst, det kanske den gör, men problemet, min käre Watson ,består i att DU aldrig är hemma när gräsmattan behöver klippas!!! *ching- ching* Nästa sommar VÄGRAR jag klippa gräsmattan om inte en ny startvänlig maskin erhålls. Då får det bli äng här hemma och då köper jag en stuga i Skåne att tillbringa somrarna i eller hyr hus i Grekland. Någonting säger mig att du kommer billigare undan med en ny gräsklippare, även om barnen efter detta inlägg kommer göra allt i sin makt för att få behålla den gamla! Tja, du får för all del gärna behålla den vad mig anbelangar också :) Fast... den här varianten skulle nog gå hem hos samtliga av manligt kön i detta hus (och Kloker) ;)
Dagens låt: Kenneth and the Knutters; Vi ska ha våra bågar kvar http://www.youtube.com/watch?v=8_9GzSWsl1M

2 kommentarer:

"Mannen" sa...

Det får bli en ny gräsklippare :)

Cilla sa...

Shit oxå :)