Dagens låt:

onsdag 3 augusti 2011

Det börjar bli ordning på torpet ;)

Har insett att jag har en viss klädbrist (tro det eller ej). Har ju liksom bara fluffat runt hemma i alla år nu och när jag varit på skolan och jobbat har det varit ”praktiska kläder” som gäller. Nu ska jag ju faktiskt ha en handledartjänst vilket innebär att jag inte bara behöver klä mig ”praktiskt” längre, utan faktiskt kan klä mig snyggt och ”opraktiskt” om jag vill *ching- ching* Har således beställt lite saker på nätet och idag ska jag ut i butikerna och leta vidare. Småbuset behöver dessutom nya skor, vilket inte är en lätt uppgift. Bägge ÄLSKAR att gå barfota och därför säger de att ALLA skor ”inte är sköna” när vi provar dem. Ett riktigt evighetsarbete med andra ord… Ja, ja, vi MÅSTE komma hem med skor åt dem, för som sagt nästa vecka drar dagis och fritids igång och där kan man inte komma barfota :)
Sommaren fortsätter att sprida sitt ljus och sin värme över oss och igår kväll låg jag läääääänge på luftmadrassen ute i vattnet och guppade i godan ro. Det är livskvalité det mina vänner! Solen som värmde och ljummet i vattnet och alldeles kav lugnt. Ro för själen med andra ord ;)
Trötter har nu hittat en lägenhet och flyttar han med i slutet av augusti. Samtidigt som det självklart kommer att bli tomt, så är det bra att de tar för sig saker och tar tag i livet. Dessutom ska det bli skönt att få ha kylskåpet ifred :) Som det är nu kan man inte lägga något där (eller någon annanstans i köket) och tro att det ska finnas kvar nästa gång man tittar. De är som värsta gamarna och äter som hästar. Det blir nog ett litet uppvaknande för dem nu när de själva ska bekosta sin mat… Ja, Butter har frukost och lunch på skolan, men å andra sidan har han mindre pengar att röra sig med än Trötter, så det går nog på ett ut. Mormor har fixat en hel flyttlåda full med mat som Butter ska ha med sig på måndag när han åker, så svälta lär han inte göra i första taget ;) Men de blir nog lite mer prismedvetna i varje fall och inser att det kanske inte är kostnadseffektivt att ha 3 hg Solvarboskinka och en halv hushållsost på mackan… (eller limpan rättare sagt). Samtidigt är jag grymt avundsjuk på deras ämnesomsättning. Allt bara rinner av och de lägger inte på sig ett hekto!
Själv har jag sedan i våras bara struntat i vad jag ätit eller inte, vilket självklart gett resultat på midjan mm. Det ska vi ta tag i nu när jobbet börjar: Nytt jobb och nya rutiner :) I våras var jag bara för trött med jobb och heltidsstudier på avancerad nivå på högskolan. Det blev en chokladbit här och där för att orka vidare och nu i sommar har jag bara njutit och inte ens funderat över vikt och annat. Men, det är inget som inte går att rätta till, bara man har viljan så går det. I och med att de stora grabbarna flyttar så blir vi bara 3 som kan gå hundpromenader, vilket är bra för då blir ”vardagsmotionen” lättare. Det är ju alltid det där med tid som ställer till det för mig rent motionsmässigt. Som det är nu så kommer jag åka hemifrån 07 och komma hem 18 och då vill jag absolut umgås med min familj och jag vet att när barnen väl kommit i säng så kommer jag vara JÄTTETRÖTT och inte orka några underverk vad det gäller motion. Men en hundpromenad känns överkomligt helt klart! Dessutom är det jättebra för att varva ner och bara vara. Så med andra ord så blir kvällspromenaderna mina framöver :) Det finns ju folk hemma här på dagtid så de får fixa de andra promenaderna. På helgerna blir det absolut fler hundpromenader när tillfälle ges.

Har nu städat ur småkillarnas gamla rum, så det börjar liksom bli ordning på torpet nu. Det är bara en uppsjö med katong och sopsäckar som ska köras till tippen när mannen är hemma, sen är vi i fas igen. Sessans rum och vårt sovrum får som sagt vänta tills vi kommit in i höstrutinerna och känner att vi har koll på läget och att det finns tid över för det (optimistisk tanke – jag vet!).

Nej, nu väntar sommaren och solen på mig :)

Dagens låt: Somliga går med trasiga skor; Eldkvarn http://youtu.be/AZNwGNeD0u4

Inga kommentarer: