Dagens låt:

söndag 14 augusti 2011

Morgon fnul...

Ja, så är man här då… sista dagen av sommarledigheten. Ett helt år tills nästa :( Och denna sommar har gått fort tycker jag, var tog den vägen egentligen. Inte har vi rest mycket heller, utan mest varit hemma och slappat, vilket har varit ljuvligt och välbehövligt. Känner absolut att mina batterier är laddade inför hösten nu. Barnen känns också som att de tycker att det ska bli kul att går tillbaka till skola och dagis. Nja, Lillprins jublar väl inte direkt (det har han aldrig gjort) men han tycker att det är helt okej. Lite tufft är det ju att mannen jobbar så mycket nu och knappt är hemma alls, för det gör att min första vecka blir väldigt hektisk. Det ideala hade ju varit att han skulle varit ledig och jag hade fått koncentera mig på mitt i lugn och ro. I den bästa av världar… Men, nu är det inte så, så det är bara att ta tag i det som det är och ro i land det med. Tur att vi har släkten som kan rycka in och hjälpa till!
Tvättmaskinen går för fullt här hemma och tvättberget har redan halverats. Inte helt fel minsann… Dessutom går Sessans farmor fram som värsta städtromben på andra ställen också, så nu är altanen tipp topp också och tvättstugan fick sig en genomkörare också igår (och detta är bara dag ett…) Otroligt tacksamt och uppskattat!!!
Det känns så härligt att ha kommit igång rejält med vardagsmotionen. Går MINST 2 timmar / dag men hundarna nu och det borde väl ge resultat, om inte annat så på grundkonditionen. Men den är faktiskt ganska okej förvånande nog, men man far omkring en hel del med en så här stor familj. Det blir ju inte många stunder av stillasittande direkt ;) Tyvärr så lär morgonpromenaderna gå bort på vardagarna och det finns ju andra familjemedlemmar här hemma som har bättre möjlighet att ta just den. Känns inte som att det är idealt att behöva gå upp kl. 5 för att kunna hinna med det. Den där extra timmen sömn gör mycket och framför allt när det börjar blir mörkare ute. Ni vet ju att jag blir en zombie vintertid och är i extremt stort behov av sömn då. Är helt övertygad om att det har med ljuset att göra… Nej, så på vardagar får det bli en extra lång kvällspromenad istället, när småbuset somnat för deras tid vill jag självklart inte tumma på! Men på helgerna blir det morgon och kväll minsann.
Läste en artikel i kvällstidningen om en man som hade mött en ilsken älg som gick till attack när han var ute och gick. Tydligen händer sånt också, så nu fick jag lite älgskräck också *suck*. Men jag brukar prata extra högt med hundarna, se till att leka lite med dem och få dem att skälla, samt se till att trampa på grenar som knäcks lite nu och då, så att alla eventuella djur i närheten hör att vi kommer. Tydligen ska man ta upp armarma och spreta med fingrarna som ett horn och sedan skrika och låta så mycket man kan och göra utfall mot älgen om det händer… Har liiiiite svårt att tro att jag skulle göra det. Jag tror att jag bara skulle blir skiträdd och helt paralyserad, men det är ju för all del bra att veta för vem vet hur man reagerar?! Jag vet när min dotter slutade andas när hon var 10 månader gammal så var jag bara iskall och kolugn och gjorde precis allt det jag skulle och som var helt rätt att göra. Först när ambulanskillarna kom och tog över så bröt jag ihop, så man har saker i sig som man inte alltid vet. Nu gick det bra med dottern, trots att hon slutade andas 7 ggr till vid olika tillfällen, men det var på grund av något som heter BPV (benign paroxysmal vertigo) en sorts ”hjärnyrsel” som barnen senare växer ifrån och blir helt friska ifrån, vilket hon är nu och sedan flera år tillbaka.

Sessan har haft bästisen sova över här i natt och nu på morgonen klagar bästisen över huvudvärk, halsont och att hon fryser *skräck*! Vill ABSOLUT INTE att mina barn (eller jag) ska bli smittade med något nu, det har vi absolut inte tid med och det kommer vid HELT FEL tillfälle. Vill ju inte börja min nya anställning med att vara hemma för vård av barn! *suck* Ja, ja, vi får hoppas på att det bara är någon liten svacka hos bästisen som inte smittar…
Dagens låt: Hoppas verkligen inte att jag känner så här imorgon: Bangles; Manic monday http://youtu.be/lAZgLcK5LzI

2 kommentarer:

"mannen" sa...

Du kan väl träna älgtricket tillsammans med mig :-)
Håller med om att sjukdomar just nu skulle komma helt FEL!!!
Bamsekramar till er alla!!

Cilla sa...

Visst, vi kör träningsläger när du kommer hem :)