Dagens låt:

fredag 11 februari 2011

Det SNÖAR!!!

Här är vi 100 % insnöade (kanske både på ena och andra sättet?!) just nu. Det har kommit ca 3 dm snö sedan igår och vinden har bildat drivor på över en halv meter, så att komma någonstans alls med bilarna innan plogbilen varit här är bara att GLÖMMA!!! Det både snöar och blåser fortfarande, så risken är att det lär dröja...

Sessans farmor ska dessutom komma hit senare i eftermiddag. Det är 3:e gången gillt hon ger sig på att försöka det. Första gången blev hennes tåg inställt, så då blev det inte av. Andra gången blev hon själv sjuk så då gick det inte av den anledningen och så idag... tittade på SJ:s sida och ja... det var inställda tåg och förseningar redan från start i morse, så det är ju ytterst tveksamt om hon kommer fram denna gång heller :( SJ har verkligen det inte lätt just nu och ligger på allt annat än plus hos sina resenärer. Men, vädret rår man ju inte på. Hörde någonstans att årstidernas utveckling går i sjuårscykler. Dvs, 7 snöfattiga vintrar och sedan 7 snörika... Undrar vilket nummer vi är på nu?! Snörik vinter nummer 2 kanske? Bara 5 till att se fram emot :)

Eftersom vår nya Volvo är inne på lackering och lite fix ( när vi skulle hämta den så hade bilförsäljaren backat in den i en annan bil i bilhallen) så har vi fått en 4 hjulsdriven Passat som lånebil. Känns helt rätt i detta väder, men till och med den får det riktigt jobbigt innan plogbilen varit här, så vi väntar.

Tillbringade kvällen igår med att göra en ordlista och träna på Nordkurdiska och Tigrinja. Vi har nämligen 2 nya asylsökande barn i min lilla förskoleklass som inte kan ett ord svenska. Flickan som pratar Nordkurdiska har dessutom föräldrar som är analfabeter och kan varken läsa eller skriva, så att prata med dem (eller flickan) är så gott som omöjligt. Därför tänkte jag: Om inte Muhammed kan komma till berget, så får berget komma till Muhammed!
JAG kan väl åtminstone försöka kommunicera lite med enkla ord och fraser. Hittade en jättebra sajt på nätet där man till och med får hjälp med uttalet, så på tisdag ska det pratas Nordkurdiska och Tigrinja. Ja, det blir ju lite av en envägskommunikation. För om de pratar tillbaks kommer jag ju fatta NADA, men huvudnickningar och huvudskakningar kan hjälpa en lång väg :) Bara att kunna säga att det går bra för barnen till föräldrarna och att säga penna, sudd, mat, leka, olika färger och annat till barnen gör nog att livet känns lite enklare och att alla parter känner större delaktighet. Dessutom blir det lättare att förklara och lära barnen svenska begrepp om man först kan säga ordet på deras språk. Japp, det blir en ny spännande utmaning :) jag återkommer om hur det har gått. Har inga som helst problem med att göra bort mig lite och förhoppningsvis bjuda på lite skratt och att de hjälper mig med uttalet om det blir helt tokigt. Skam den som ger sig!!!

I helgen ska det bakas rosa hjärtan maränger som både familjen och klassen ska bjudas på till Alla hjärtans dag på måndag. Eventuellt ska jag göra allas namn i choklad på dem, men det beror lite på hur läget är på hemmafronten och vad som hinns med. Men maränger ska det hur som helst bli :) Jag har ingen praktik på måndag, men ska till skolan ändå för ett möte med rektorn. Det är när klassen har lunch, så jag tänkte smyga dit och lämna dem i klassrummet då som en liten överraskning. Blir nog populärt ;) Familjen hemma ska förutom marängerna få en riktigt god favvomiddag!
Om ni trodde annat så kan jag bara nämna att ALLA katter VÄGRAR gå ut idag =D

Dagens låt: Celtic woman; Let it snow http://www.youtube.com/watch?v=XuqerlaOO18

Inga kommentarer: