Dagens låt:

torsdag 18 februari 2010

Mitt lilla baslag och jag :)

Ja, dvs. jag och Hannah – that´s it liksom! Visserligen är Hannah hur trevlig som helst och vi tänker VÄLDIGT lika när det gäller matte, men… det är ju allt annat än en fördel när det kommer till att ha diskussionsuppgifter i matematik. Vad finns det att diskutera när man tycker helt lika? Nej, vi måste få till fler personer i vårt baslag och det hade ju försvunnit tre stycken ifrån det andra baslaget också, så från att ha varit 11 i seminariegruppen, så är vi nu 5. En lagom basgrupp med andra ord :)
Mannen har varit på utflykt med småpojkarna på förmiddagen. De har inhandlat det beroendeframkallande ”Danska” fullkorns brödet från bageriet i en lilla staden 3 mil bort samt köpt rosa tallrikar till ”vår köket” i den stora staden 5 mil bort. Solen lyser emellanåt och ger det där härliga vårljuset in genom de nyputsade köksfönstren. Känner mig riktigt nöjd med köket *sträcker på mig*. Måste däremot fixa till vardagsrummet som ligger vägg i vägg, för där är det fortfarande röda toner som gäller, även om julen är bortplockad. Dessa rum ihop blir ju liksom lite ”too much”, så vardagsrummet måste tonas ned helt klart! Men, det får bli ett senare bekymmer!
Trötter har satt i system att strunta i skolan emellanåt. Inte för att det är någon fara betygsmässigt, killen har idel VG och ett och annat MVG, men det är principen vi ifrågasätter. Vissa dagar kliver han helt enkelt inte upp, utan skiter i det ”eftersom det ändå inte var några viktiga lektioner”. Från att ha varit någon enstaka gång, så är det på sistone en gång i veckan. Så nu sätter vi hårt mot hårt: Om han inte kliver upp så han hinner med bussen, väcker vi honom och skjutsar honom till skolan, men då kostar det honom 100 kr / gång. Det är INTE OKEJ att ”skita i” att gå dit!!! Känslan är att bussen kommer att ha en trogen passagerare i fortsättningen :)
Ja, det är inte lätt att vara förälder alla gånger och var barn har sitt bekymmer. En farbror sa på ett program jag såg häromdagen att det är viktigt att hålla det man säger, BÅDE i med och motgång! Det är ju så lätt att sätta konsekvenser som man inte orkar genomföra, så det gäller att fundera på vad man säger… Sen måste ju konsekvensen vara rimlig i förhållande till beteendet. Är inte speciellt mycket för konsekvenser över huvud taget, är mer för positiva belöningar. Men i Trötters fall så känns det ganska så ”baklänges” att motivera honom med en belöning. När man snart ska fylla 18 år, så ska man ha insikt i att det är viktigt att sköta sina åtaganden och så är det bara! Där tänker jag INTE belöna fram rätt beteende. Det är skillnad med Kloker som fixade sitt möte galant och sedan får en oväntad positiv förstärkning som bonus! Sånt gillar jag :)

Nu kommer ju helgens utflykt vara för Kloker och bara för henne. Den flickan tar tiiiiiid på sig att prova kläder och gärna ska hon gå i 10 olika butiker för att sedan börja om igen i den första… Min helg kommer således att bestå i att sitta på en pall utanför olika omklädningsrum. Men, det är det värt, för hon är SÅÅÅÅÅÅÅÅÅ värd sin belöning och jag kan ju utföra lite socialantropologiska studier på människorna runtomkring när jag sitter där och väntar och håller i Klokers handväska. Alltid något! Såg att H&M släppte sin Sonia Rykiel vårkollektion på lördag, så jag tror att vi ska undvika kaoset i de butikerna… Men, men, det är Kloker som bestämmer, hon kanske tycker att Sonia Rykiel är värd att kaosa för *hoppas inte, finns säkerligen ingen ledig pall utanför de omklädningsrummen den dan*.
Dagens låt: Lou Bega; mambo nr 5 http://www.youtube.com/watch?v=hfvJOL1gpic

Inga kommentarer: