Dagens låt:

tisdag 9 februari 2010

Redan framme!

*hoppar och skuttar* Satte mig ner för att lösa, eller operera som det så fint heter, veckans uppgifter igår. Tänkte att jag lär väl ta tjuren i hornen och försöka i vart fall. Glad i hågen lyckades jag lösa det första talet, men sen när jag skulle ”kontrollera” talet genom att räkna det baklänges och så, på 2 olika sätt, (som ska ge samma svar om man gjort rätt) så stämde det inte alls! *antiklimax*

La handlingarna åt sidan och struntade i dem för stunden och insåg att jag blir nog tvungen att se föreläsningen x antal gånger innan någon form av öring ramlar ner i mitt huvud. Fast när jag tittade i mina anteckningar så hade jag ju egentligen gjort precis så som föreläsaren förklarat.

Mannen kom hem och frågade vad jag gjort för fel då?(hade jag vetat det så hade jag väl gjort annorlunda!) Jag sätter mig och tittar igenom min uträkning igen och ser en DUNDERTABBE! Jag skulle flytta ner talet 63 till raden nedanför men hade då skrivit 23 istället. Fråga mig inte hur det hade gått till, men efter att ha korrigerat felet så blev lösningen helt rätt!? Och helt plötsligt så löste jag ”andra baser” med flygande fläng och SHIT vad kul det är!!! Matematik är verkligen SÅ HIMLA KUL när man förstår vad man gör och det blir rätt! Denna upplevelse vill jag absolut förmedla till mina elever! Var det jag? Moi? Som gnällde över ”andra baser” igår!? Glöm det!
Jag tror hon kan det, jag tror hon kan det!!! Kände nästan för att fira med lite skumpa, men insåg snabbt att om jag ska göra det efter varje ”aha- upplevelse” i denna kurs, så är jag nog alkis innan det är över, så jag lät bli :) Har en hel del ”aha- upplevelser” att stifta bekantskap med…

Näsan ser om möjligt ännu värre ut idag. Förutom såren så är den röd och svullen. Synd att den sitter så centralt, den går ju inte att missa liksom… Men vad är väl en sårig svullen clownnäsa att oja sig över egentligen?! Som sagt så är det övergående och livet rullar på ändå och tur är väl det :)
Håller på och planerar sessans disco kalas som hon ska ha tillsammans med en klasskompis som fyller år under samma period. Himla skönt att ha någon att dela det med (bra förslag Maria!) och vi tänker och tycker väldigt lika, så det borde bli jättebra. Självklart är hela klassen bjuden! Har klurat ut en bra sak till sessan i födelsedags present. Det är inget som hon önskat sig, men något som hon absolut kommer att bli glad över och DET är ju huvudsaken!

Snön yr runt utanför, men idag är det vårsol här inne ändå; ”Jag kan andra baser, jag kan andra baser” *sjunger*

Dagens låt: My fair lady; The rain in Spain... http://www.youtube.com/watch?v=uVmU3iANbgk

Inga kommentarer: