Dagens låt:

tisdag 2 februari 2010

Vilken dag!

Det hela började rätt okej… Bestämde med mannen att vi skulle åka till staden 5 mil bort och göra lite shopping. Dels behövde jag en ny sport- bh. Detta visade sig vara allt annat än en lätt uppgift. Själv envisades jag med att jag skulle hitta en på Lindex eller så medan mannen envist hävdade Stadium och dylikt. Givetvis fick mannen rätt. Men… nåt så ÄCKLIGT har jag aldrig varit med om (åtminstone inte på Lindex och så *ching- ching*). Varenda, och jag menar verkligen varendaste en, var nedkletade med brunkräm och dylikt efter tidigare provningar och GLÖM att jag tänker köpa det! Således blev jag utan helt och hållet och vänder nu mina förhoppningar till internet!

Lillprins, som fortfarande kruppilurar på nätterna, var också med och talade högljutt om att detta var nog det tråkigaste han varit med om och på Kappahl fick han nog helt och talade om för alla att ”i den här butiken finns det bara trååååkigt!!!” En och annan äldre dam log roat medan personalen nog tyckte att vi gärna fick byta butik snabbare än kvickt! Men hallå! På H&M har man en barn hörna med lego och film *pik till kappahl*

Besökte i vart fall thai restaurangen i staden och Lillprins skötte sig exemplariskt!

Väl hemma i den lilla staden tog mannen en bil för att handla lite matvaror innan hämtning av Filosof och sessa och jag, lillprins och Butter (som vi hämtat upp på vägen) körde hem mot byn. Nästan hemma ser vi länsbussen ligga på sniskan i diket. Snäll som man är så stannade jag, tryckte i min varnings blinkers och klev ur. Chauffören lyckades få upp ett fönster och berättade att han värjt undan för en lastbil. Ingen var skadad och han trodde inte heller att någon var chockad. Det var en kvart – tjugo minuter sedan olyckan skedde, men jag var den första som stannade!!! Ja, vad ska man säga, vad är det för värld vi lever i?!
I samma sekund ringer mannen och talar om att de precis ringt från dagis där filosofen kört rätt in i ett träd och skadat tänderna. Eftersom jag har Dentistofobi så kunde jag således inte åka till tandläkaren med filosofen och mannen befann sig dessutom närmre till. Men sessan skulle hämtas i samma veva och hon blev nu utan hämtning. Fick tag på fritids samtidigt som jag dirigerade 2 nya tillkomna farbröder med spadar om var de skulle gräva för att få ur passagerarna.

Efter 40 minuter hade vi fått upp bakdörren och den stora svärmen passagerare (hela tre stycken) kunde ta sig ur bussen.

Väl hemma (efter att ha skjutsat hem passagerare) ringer mannen och talar om att det inte är någon större fara med filosofen. Höger framtand är lös, men kommer antagligen växa fast igen och röntgen visade inga skador på tandanlagen, så det verkar okej. Speciellt sugen på att åka pulka är han ju inte, men han och pappa ska åka pulkan på dagis i samma backe imorgon bitti, så det löser sig säkert :)

Har börjat titta på Wilhelm Mobergs underbara serie Utvandrarna och Nybyggarna. Den där härliga versionen med Max von Sydow och Liv Ullman. Helt ljuvligt bra och inspelad på början av 70 talet. Det kan man absolut inte tro när man ser den och det är så härligt att se dessa otroligt starka människor göra slag i sina drömmar och ge sig iväg helt utan egentlig kunskap och under svåra förhållanden. Men vilken framtid de skapade för sina barn...

Fick (äntligen!) tillbaks arbetet från specialpedagogiken och…. Återigen ett VG+!!! Hur bra är man inte?! Vitsorden var som vanligt många och LYSANDE var ett av dem. Inte helt fel! Firar ikväll med en räksmörgås med färska räkor från västkusten – de ni  ;)
Dagens låt: Från Kristina i Duvemåla http://www.youtube.com/watch?v=4JWMzO65t6Y

7 kommentarer:

mamma Ann sa...

En riktigt kaotisk dag men vilken lycka att få tillbaka skrivningen med allra högsta betyg. GRATTIS i mängder.Kram

Cilla sa...

Tack :)

Pappa KJ sa...

Visst är filmerna bra men läs böckerna.Många ggr bättre och enligt min o många andras åsikt det bästa som skrivits på svenska

Cilla sa...

Jag håller med, för jag har läst dem, men det var många år sedan nu. Var lite nyfiken på att se filmatiseringen och blev överraskad av hur väl de ändå följt böckerna. Slog också på nätet och såg att hela "amerika delen" är inspelad i Skåns vid Krageholmssjön. Det blir GARANTERAT ett besök dit i sommar :)
På tal om svenska arbetar författare så gillar jag också Vävarnas barn av Per- Anders Fogelström...

Cilla sa...

Det skulle vara SkånE och inte skåns :)

Pappa kj sa...

När vi var med manskören i USA O VAR I Minneapolis gjorde vi en bussutflykt till bygderna där Moberg bl.a fann det som blev Carl-Oskar o Christinas nya trakter.Vår guide visade på en gammal stuga som stod på en kulle o berättade att Vilhelm Moberg pekat på stugan o sagt att "där ska Carl-Oskar dö"

Cilla sa...

Häftigt! Såg en dokumentär om när de gjorde filmen och att de då var i både Minnsesota och Wisconsin för att hitta det Moberg hittat, men det var för moderniserat runtom för att kunna göra filmen där. Men när jag såg filmen visste jag inte att det inte var i USA, så det var skickligt gjort att förvilla med Skåne :) Skulle gärna också se "svensk trakterna i USA. Vissa ställen heter väl fortfarande "svenska namn"?!