Dagens låt:

tisdag 2 juni 2009

Gårdagens flygplans olycka

Idag fnular jag över aktuella händelser. Gårdagens flygplans olycka väcker en hel del tankar. Jag har flugit mycket i mina dar och jag minns en gång när jag flög hem från USA och det var så mycket luftgropar och turbulens att man lyfte från sätet, då var jag riktigt rädd. Annars är jag väldigt trygg med att flyga och är aldrig rädd.

Men ändå har man ju tänkt tanken när man sitter där i sardinburken tiotusentals meter upp i luften att händer det något nu så går det riktigt käpprätt åt skogen… Vad hjälper då den yttepyttiga uppblåsbara flytvästen eller syrgasen i taket?! Går det fort så hinner du inte mer än att slängas runt i kabinen och känna total panik innan allt är över. Alla dessa människor och barn i planet som nu antagligen ligger i spillror någonstans i Atlanten, allt de hann känna och tänka innan det var för sent, vilken ren och skär skräck… *ryser*

Alla dessa vänner och anhöriga som stod och väntade på dem på flygplatsen och sen fick detta fruktansvärda besked, att det som så gott som aldrig händer, har hänt! Det ska ju vara så många gånger säkrare att flyga än att åka bil och det är ju faktiskt så också om man ser till statistiken. Men i ett flygplan är man ju som passagerare helt 100% hjälplös, högt, högt upp i luften, du har ingen insyn i vad som händer och inte kan du kasta dig ur eller kliva av heller, bara falla, hjälplöst... Och om man dessutom har sitt barn med sig…

Nej, idag sänder jag en tanke till dessa passagerare och till deras anhöriga världen över och hoppas jag aldrig kommer att behöva uppleva detta vare sig som passagerare eller anhörig.


Dagens låt: Lene Marlin; A place nearby http://www.youtube.com/watch?v=GMW-m2eV0QI

Inga kommentarer: