Dagens låt:

söndag 7 juni 2009

Nationaldagen...eller?


Igår var det Svenska nationaldagen!

Och…?

Inte ett ljud, inte en flagga så långt ögat kunde se (dåligt med flaggstänger här i byn), ingen raket och inga fester.

Med andra ord… ingenting!

Känns lite som ett skämt… Varför skulle det vara så viktigt med en röd dag på nationaldagen om ingen ändå uppmärksammar den? I år inföll den ju dessutom på en lördag så där blev de som jobbar snuvade på en extra ledig dag! För min del kunde vi lika gärna behållit den röda annandag pingst som dessutom ALLTID infaller på en vardag…

Hela grejen med detta nationaldags firande känns som att vi avundas Norge och USA som gör rejäla fester av sina dagar och bara därför ville vi inte vara sämre utan skulle givetvis göra det hela till en röd dag så alla kunde få vara lediga. Men när ingen firar (förutom Skansen) så blir det ju om möjligt bara ännu mer pinsamt.

I en av grannbyarna hade de ”brukets dag” och det fick 100 ggr mer uppmärksamhet än nationaldagen. Det säger ganska mycket!

Sverige är ett bra land, det är inte det som detta handlar om, men varför kunde det bara inte få varit som det var. Vi är glada och nöjda, men vi är inte Norge och USA, so what?! Vi har andra saker som många andra länder inte firar; midsommar, Lucia osv. Inte sneglar USA på oss och drar igång en rikstäckande kampanj om nationellt midsommarfirande.

Nej, jag har svårt att tro att detta med nationaldagen i Sverige kommer att bli något annat än just Skansen och lite flagghissande. Men det kanske är just DET som är ”svenskt” nationaldagsfirande?

Dagens låt: Svenska national sången...http://www.youtube.com/watch?v=vH9Y2zsZHgw

2 kommentarer:

Britt Arping Öhman sa...

Hej Luska. Kul att läsa dina bloggar. Du är en riktig
journalistisk talang. Skall rekommendera dej till DD, eller FK.
Just nu sitter mor och jag med varsin "vannatallin" (du vet vad jag menar). Kramar Britt

Cilla sa...

*skrattar* Ja du, "Luska" är ett snart 40 år gammalt uttryck och det är faktiskt bara du som mig veterligen använder det, så nu fick jag känna mig lite liten igen :)
Får tacka för komplimangen om mina skriverier!
Ha nu en riktigt mysig spa vecka!!! Det lär dröja innan jag kommer iväg på en sådan, men jag fnular på om jag kan få till en "vannasemester"... Om inte annat i drinkform :)
Stor kram tillbaks!