Dagens låt:

tisdag 22 december 2009

Julgrans bekymmer...

Det finns ju de som blir mer exalterade än barnen när det blir jul…

Klädde granen igår eftersom vi anser att man njuter av den mest innan jul, den höjer ju upp stämningen rejält och är en påminnelse om vad som komma skall :) Vi satt i soffan allihop på kvällen och njöt av skapelsen och insöp julatmosfären.

Hann bara lägga huvudet på kudden så hörde jag hur det rasslade och lät i hela granen. Upp som ett skott och mycket riktigt så fanns där en katt i granen. Schasade bort eländet och gick och lade mig. Turligt nog hade jag varit förklok och fäst julgranen i gardinstången, annars hade den garanterat varit i horisontellt läge nu. Någon minut senare, samma läte. Upp som ett skott, men katten var givetvis snabbare och hade redan sprungit iväg. Dessutom var de ju fler, så när jag fått bort en, så var nästa redan på plats i granen. De jäkla små liven körde helt klart med teamwork *morr*

Så här höll vi på några vändor, tills jag insåg att jag kunde säga god natt till nattsömn, för katterna skulle inte ge sig. Och varför skulle det? Det är i deras värld skitkallt ute, så de ligger mest och jäser inomhus, fyllda av överskottsenergi. Så kommer matte in med ett stort träd fullt med fantastiskt roliga leksaker som hänger och dinglar, GLÖM att de ska låta bli att fara som raketer upp och ner i det trädet *suck*

Studerade de en stund för att få en idé om hur jag skulle få dem att sluta. De jagade varann runt hela huset och sen i sjuhundratjugo upp i julgranen. Det var liksom ”le finale” på hela jakten.
Hmm… hittade en lösning: Grinden som vi har runt vår täljstensugn fick nu blir en julgrans grind. Det blev bra jäkla snopet för missarna när de kom farande och helst plötsligt var det en grind i vägen. Visserligen kan de ju hoppa över den om de vill, men leken gick ju ut på att komma som raketer och sen snabbt upp i granen. Detta gick inte nu och det enda jag hörde när jag lagt mig var något enstaka plingande från en katt som petade på julgransprydnaderna med tassen mellan grindspjälorna.

Ni kan ju notera skillnaden i pyntet mellan de två bilderna. På den nedre ser man de där 2 stora fälten av opyntad gran, DET är sånt som händer när man har katter i granen! Pyntet rasar och grenarna böjs. Tjockisar :)

Husets 17 åringar gav idén om att köpa en sån där duschkabin i plexiglas att ställa granen i till nästa år. Tål att tänka på...

Skam den som ger sig :)

Dagens låt: Oh Christmas tree http://www.youtube.com/watch?v=A2lPJaMYw3I

1 kommentar:

Lev Livet Lett Lokki sa...

Jeg ler en hjertens latter!
Du skriver med en så humoristisk snert!
Og så saktens enig, man skal ikke gi seg!!
Og juletreet fikk en historie, med de upyntede områdene..
Du den 17 åringen er ikke dum, det var en riktig så god ide!
-bare å begynne å planlegge neste års juletrebeskyttelse ❥
Ha en GLEDELIG JUL Cilla.
Juleklem fra Lokki