Dagens låt:

lördag 12 december 2009

Ren som snö

Började morgonen med att dra igång operation dagsverke; storstädning av tvättstugan. Fattar inte var jag får dessa idéer ifrån och ännu mindre var jag hittar energin. Har dessutom lyckats engagera både mannen och 17 åringarna i projektet, så när detta är klart kan vi sitta därinne och äta direkt från golvet :) Har varvat städningen av tvättstugan med mitt skrivarbete, men jag vet egentligen inte om det är en så bra idé. Har ingen större koll på vad jag har skrivit egentligen, men det kanske blir superbra i slutändan, vad vet jag?!

Samtliga djur i familjen har följt projektet med stort intresse och framför allt katterna. När jag hade fönstret öppet för putsning så hoppade samtliga fram och tillbaks igenom det, som om det vore den roligaste leken i hela världen. Lika snopna satt de där utanför när jag var klar och undrade var leken tog vägen. Samma sak när vi drog fram tvättmaskinen och torktumlaren, nya härliga marker för nyfikna katter att utforska…

Katter är ju sjukt nyfikna av naturen och jag tänkte på det häromdagen när sotaren var här. På vår stora täljstenugn finns 4 stycken runda hål som till vardags är täckta med täljstenslock. Men när sotaren är här tar han bort dessa lock och sotar rent där. Hålen är alldeles lagom för en korkat nyfiken katt att åla in sig i och jag brukar för säkerhets skull alltid räkna in katterna innan jag börjar elda efter ett sotarbesök! Mammans Golden hittade på sina Dummies (apporter)i tvättstugan under städningen och blev minst sagt ÖVERLYCKLIG!!! Vi apporterade en hel del när han var mindre, men så har han ju C höfter och då är ju hopp och skutt över stock och sten i träningssyfte inte att rekommendera tyvärr. Men självklart måste vi ut och köra lite fältapportering bara för att vi bägge tycker att det är så himla roligt! Hittade även kaninskinnet (törs man skriva det utan att bli lynchad av djurätts aktivister?!) som ska sitta på en apport och av det bli han näst intill galen… Ikväll blir det välförtjänt mys här hemma. Ungdomarna har beställt sin favorit efterrätt, som är en variant av Ris á la Malta men med keso i istället för ris och så lite annat förstås. Blir nog smaskens och ännu ett bidrag till julkänslan! Jo, det snöade här på förmiddagen! Stora härliga flingor som singlade ner… Hör ni bjällerklangen?

Tyvärr ligger den inte kvar direkt och det var ju inga mängder heller. Lillprins ville skotta snö med sin lilla traktor och det är bara fantasin som sätter gränser. Vetemjöl funkar fint som substitut :) Dagens låt: Tommy Körberg och Sissel Kyrkjebo; Julen är här http://www.youtube.com/watch?v=7-CWdZ1zXD0

Inga kommentarer: