Dagens låt:

onsdag 2 december 2009

Tillbaka :)

Ja, vad ska man säga?! Det troliga är att det inte är någon vinterkräksjuka som härjar här, då det bara är Lillprins som är drabbad. Skulle ju kunna vara så att resten av familjen är genskadad och därför immuna, men då vi haft det förut så vet vi med bestämdhet att så inte är fallet.
Nej, jag skojar inte, det finns människor som aldrig får VKS just på grund av ett genfel och det har med blodgrupp att göra. Man kan testa sig och se om man har det, vilket inte då just är någon idé om man någon gång varit drabbad. Trötter i denna familj har alltid klarat sig när alla andra legat däckade, så han är nog en trolig kandidat…

Lillprins är i vart fall piggare idag men man känner sig som barnplågare nummer ett när man vägrar den dödshungriga lilla gossen alla de godsaker han ber om och envist bara erbjuder morotssoppa, vätskeersättning och ris. Samtidig finns de andra barnen här och får äta som vanligt, även om vi försöker mata dem i smyg så lillprins inte ska se. Men man måste ju vara benhårt konsekvent för att bli av med eländet och se till att det inte tar om. Svårast är det ju när han lägger huvudet på sned och tittar på en med de små bruna rådjursögonen och säger ” snääälla mamma, bara lite, lite, ytte pytte, snääääälla….” Hjärtat brister flera gånger varje dag. Det är inte enkelt att vara ”elak” med välmening, för han själv förstår ju inte…

Uttråkad på sin storebror och på den torftiga dieten, så är humöret inte på topp. Men så nyss vaskade jag fram sessans gamla picknick korg med små prinsess koppar, assietter och kannor och hoppsan så populärt det blev. De har lekt inne på golvet i snart en timme nu. Det är mjukisdjuren som har picknick. Fnular på om det finns några fler bortglömda skatter i huset...

Kloker var och färgade håret igår och… kom hem med samma färg som jag?! Har inte riktigt bestämt mig för vad jag ska tycka om det… Smickrande, tja, kanske, men mest kommer det ju att verka som om att JAG försöker se ut som 16 åringingen, vilket är patetiskt i min ålder. Folk runtomkring vet ju inte vem som färgade håret först… Njae, hade nog föredragit att hon valt en annan färg, men nu är det som det är… Är lite övertrött på att bli plagierad bara, både när det gäller det ena och det andra. Tycker faktiskt inte att det är speciellt smickrande egentligen, bara jäkligt irriterande! But that´s me :)

Trötter har infört en ny ”smitnings teori”. Tonåringarna har varsin fast dag som de plockar undan efter middagen här hemma och Trötter hade sin igår. Imorse när jag kom upp så seglade köket, det brukar vanligtvis vara snyggt och rent, och ingenting var undanplockat eller diskat från gårdagen. När jag konfronterade Trötter med detta svarar han: ” Men jag åt inget!” *supersuck*

Tydligen så är den nya regeln att om man skiter i att äta på sin ”plocka undan dag”, så kan man skita i att plocka undan också, att man måste liksom ha en egen vinnig på det hela annars är det helt okej att strunta i det… Hmm… det är inte alltid jag äter middag, så då kanske jag ska skita i att laga den också?! Och jag har ju oftast inga ärenden in till stan på helgerna, så då kan jag ju skita i att köra de där taxivändorna med Trötter när han ska dit… Tjänar jag egentligen något på att lägga tid och pengar på Trötters övningskörning?!... Eller hur var det nu :)

Riktigt kallt här nu och isen har lagt sig över sjön. Kylan har bildat såna där rätt uppstående iskristaller överallt - vackert!


Dagens låt: Louis Armstrong; What a wounderful world http://www.youtube.com/watch?v=vnRqYMTpXHc

Inga kommentarer: