Dagens låt:

lördag 29 maj 2010

Gratitude

Såg detta citat igår: Gratitude is absolutely the way to bring more into your life.
Det ligger en hel del i det… Att faktiskt kunna vara tacksam för det man har och inte ständigt ha ett driv efter mer är nog egentligen sann lycka. Själv är jag väldigt tacksam över var jag befinner mig i livet och hur mitt liv ser ut. Jag känner mig ofta priviligierad som har det så bra. Men det handlar också om att kunna stanna till och se att det faktiskt är så också. Hur många är det inte idag som stressar ihjäl sig i jakten på nya mål och därigenom själuppfyllelse. Men för vem och till vilket pris?!

Att faktiskt vara i nuet, att andas och leva och att vara tacksam över det man har, utan baktankar om mer och mer, det är true bliss i min värld och jag uppnår den ibland. Just det där med att stanna och andas och bara låta saker bero och sjunka på plats, så otroligt viktigt för livets balans och för att jorda sig själv. Allt faller liksom på plats och man kan inse hur otroligt rikt det liv man har faktiskt är, om man kan känna tacksamhet för det man har. Det man redan har får då också genast ett större värde än det fantastiska värde det redan hade...
Känner att jag bitvis befunnit mig i ett ekorrhjul de senaste månaderna och visst har jag vunnit en hel del segrar, men till vilket pris? Jag har absolut inte varit en dålig mamma, men jag hade kunnat vara bättre och mer 100% närvarande om jag valt annorlunda. Som sagt kommer det inte att bli fler dubbla kurser på högskolan, för min familj kommer alltid först och det är väl det som jag mått sämst över, att jag varit tvungen att kompromissa där… Det är så himla lätt att bara springa vidare i ekorrhjulet och inte se var man är på väg som individ. Jaget får ta otroligt mycket stryk och det är lätt att tappa bort vem man egentligen är och vad man står för. Där hamnade jag inte nu, jag var inte ens i närheten, men jag har ofta sett det i företagsvärlden där hetsen är abnorm!

Sekunden sommarlovet börjar för mig och barnen så ska jag slänga klockorna all världens väg tillsammans med alla ”måsten”. Nu i sommar ska jag bara andas, andas barnen, mannen, djuren, solen, naturen, livet och allt annat som faktiskt är det som är viktigast. Och ja, jag ska andas för mig själv också :)
Dagens låt: Anna Nalick; Breathe http://www.youtube.com/watch?v=jPz3YaIJkjQ

Inga kommentarer: