Dagens låt:

fredag 21 maj 2010

Nu är den gjord!

Jaha… så var årets stora bävan avklarad. Sen återstår ju frågan om den måste göras igen och DET mina vänner står och hänger på ett hår *suck* Fixade ALLA uppgifter UTOM EN (man måste klara 2 utav 3 deluppgifter på varje uppgift för att få G) utan minsta lilla problem. Men helt plötsligt kommer denna:

Lina säljer runda brödkakor i påsar om 10. Hon tycker dock att förtjänsten blir för liten och vill därför höja priset. Men en kompis föreslår att hon ska ta bort en kaka ur varje påse istället, för det kommer kunden ändå inte att märka. Detta gör då Lina.

A, Hur stor blir prishöjningen? (hit är jag med, men…)

B, Lina tycker fortfarande inte att förtjänsten är tillräcklig så hon bestämmer sig för att minska kakornas diameter med 10 %. Vad blir nu prishöjningen?

C, Vad blir den totala prishöjningen efter det att hon genomfört bägge åtgärderna?

Jamen hejasan!!! Tack för den Televerket! Snåla, snikna, sunkiga, lurenderejeri Lina kan ta sina bröd påsar och köra upp dem!!! Jag räknade och vred och vände tills jag blev blå och sen kom jag inte på något mer. Fick i viket fall som helst ut någon form av svar men jag betvivlar å det starkaste att jag lyckats hålla den röda tråden genom den MONSTER uträkningen. Kan bara be en liten bön om att turen för en gångs skull står på min sida vad det gäller matematik… Det vore ju i och för sig en first :) Får väl svar under veckan någon gång skulle jag tro.

Firade hur som helst min kämparinsats med en mycket god middag med familjen och ett glas av favoritvinet. Det blir nog ett till glas framför tv:n senare. Fick ett jättegulligt mail av min Konst kurskamrat Johanna också där hon hejade på mig i matten och uppmanade mig att fira oavsett utgången, för kämpa det har jag gjort. Blev jätteglad! Lika glad blev jag av denna fina bukett som väntade på mig bredvid vinet när jag kom hem:
Har ju väldens bästa man om nu någon skulle ha missat det ;)

Dagens låt: Donavon Frankenreiter; It don´t matter http://www.youtube.com/watch?v=W5GGVnwAdB0

2 kommentarer:

Nina sa...

Superbra kämpat av dig! Fattar absolut NADA av uppgiften. Ska ta den till Peter och se om han kan.. Orkar liksom inte ens försöka själv... Ursvårt! Vilken tid du haft och vilket jobb du gjort! Håller ALLA tummar att det går bra - att du klarar tentan!
Tar ett glas jag också ikväll och skålar för fantastiska DU! Oavsett hur det går så är du BÄST!!!
KRAM Din Vän Nina

Cilla sa...

Tack min vän *trötta kramar* :)