Dagens låt:

måndag 3 augusti 2009

5 liter färg...

Butter har haft en lite jobbig period på gång. Först var det ju det där med spiken i foten. Sen brände han i näsan och efter det blev han genomförkyld och helt övertygad om att det var Svininfluensan. När han piggnade till lite hade han istället en sjujäkla huvudvärk en hel dag och igår var det örat som spökade…

Trots detta målade han igår. Han var på sidan av huset vi entrén och målade träet under taket. Själv befann jag mig på framsidan en våning upp och målade fönster (från insidan, har höjdskräck och fixar INTE att stå på en stege).

Plötsligt hör jag ett rejält skrammel och sen blir det tyst. Jag stoppar ut huvudet genom fönstret och ropar till sonen: Jag hoppas att det där INTE är vad jag tror att det var!

Fortfarande tyst…

Jag ropar igen: Snälla, säg att det INTE var det!

Sonen kommer fram runt knuten fullkomligen indränkt i vit färg. I sin ilska sparkar han iväg som målarfärgs indränkta sko ut på gatan och den lämnar stora vita färgspår efter sig där den studsar fram. Smart! ropar jag. Jag har värre saker än så att tänka på FRÄSER han tillbaks!

Jag tar mig ner och ut på farstubron och där blir jag ståendes...
5 liter färg är MYCKET färg och när den tappas ner från en stege 1, 5 meter upp i luften, så hinner den fördela sig över en rätt rejäl yta kan snabbt konstateras. Det är färg över hela den plattbelagda gången, på gruset bredvid, alla blomkrukorna med blommor som står i gruset är helt indränkta, den nymålade garageväggen ser numer ut som Pippi Långstrumps häst, Mexitegel väggen i motsatt riktning likaså, trädgårdsslangen och hinkarna är indränkta i färg och trätrallen på farstubron är numer fläckig.
Jag har i detta läge inga som helst problem att hålla mig för skratt.

Butter hämtar ett paket tvättlappar och börjar dutta här och där. Själv står jag bara där och biter mig i tungan för allt jag är värd.

Lillprins kommer ut och tittar med stora ögon på röran och utbrister glatt: Eppe målar, Eppe spilla där! Eppe kladdar, mamma måste torka Eppe!

Turligt nog så jobbar vi med vattenbaserad färg, så efter en timme med trädgårdsslangen på högtryck och gnuggande med diverse olika borstar, så ser det hela riktigt bra ut igen. Lillprins är lyrisk över utvecklingen med allt vatten på gången och står och hoppar av glädje på soldäcket. Han vill säkert att detta ska ske varje dag hädan efter!

Antagligen har vi dödat varenda småkryp i jorden på den sidan av huset vilket vi ber om ursäkt för men förhoppningsvis har ogräset mellan plattorna gett upp för gott nu. Alltid något att glädja sig över :)
Butter ”called it a day” efter den incidenten och gick och dog på sitt rum resten av dagen. Han ska nog vara HELT fit for fight innan han ger sig på målningen igen.

Dagens låt: Cajsa- Stina Åkerström; Fråga stjärnorna http://www.youtube.com/watch?v=iOQbjxl4LKo

2 kommentarer:

mamma Ann sa...

Synd på den dyra färgen, det kanske hade blivit ett exotiskt hus i pippi stil. Det hade i alla fall blivit ett eget designat hus. Kram

Cilla sa...

Den här familjen är ju rätt "egen" som den är, så ett klassiskt DISKRET hus är nog att föredra... *ler*