Dagens låt:

torsdag 13 augusti 2009

*Tjohoo* :) och Åh nej ! :(

Vill bara börja med att berätta att jag fixade hemtentan, ni vet den där SUPERTRÅKIGA språkhistorie saken jag slet med i juni. Fick väldigt bra kritik också, vilket känns TOPPEN inför höstens studier. Man är väl kanske inte så ringrostig som man tror :) Bland annat skrev hon detta:

Jag fann att frågeställningarna var behandlade och redovisade på ett tydligt sätt och med ett för ämnet relevant innehåll. Den första uppgiften om språket genom tiderna var överskådlig, i kronologisk ordning och innehöll basfakta om varje period. Uppgiften om julevangeliet var också korrekt behandlad: översiktligt och tydligt, något kortfattat. Här fanns utrymme för fler exempel och kommentarer om former och funktion. Den sista frågan var mycket intressant. Jag hoppas att du fortsätter arbetet med den längre fram i en C -uppsats. Du presenterar frågan tydligt, kopplar ihop teorin med egna tankar och ger några riktigt bra exempel.”
Inte helt pjåkigt, eller hur?! Visst Julevangeliet var ”något kortfattat”, men fy snusan vilken tråkig uppgift det var, att jämföra Nya testamentet 1526 med Gustav Vasas bibel 1541 och ingående studera skillnader i språk och grammatik *supersuck* Tacka sjutton att man blev kortfattad, är förundrad över att jag ens tog mig igenom det… Men, nu kan den läggas till handlingarna och mina högskolepoäng finns registrerade och klara, hela 4,5 p.

C- uppsats, ja det blir nästa hösts stora utmaning det, 15 p och dessutom måste jag göra den som ett examens arbete. Gäller ju att komma på ett ämne som man verkligen brinner för och som man är relativt ensam om. Det ämne hon refererar till i kritiken är en frågeställning som jag utvecklade om barns språkuppfattning, baserad på att allt språk härstammar från ett enda gemensamt urspråk. Kanske något att fundera på, men man måste ju ha en himla massa fakta att bygga upp uppsatsen på också.
Ja, ja, den dagen den sorgen!

Idag är mannen hemma *tjohoo* och husets farmor kommer hit och ska hjälpa till att få någon som helst reda i den där enorma vidväxta rabatten på framsidan. Själv vet jag inte ens vad som är ogräs eller inte… Sen har jag lite små huspyssel kvar att fixa och trixa med.

Farbror Göran var här igår och hälsade till mannen att ”röjsågen står i hans förråd”???!!! Tydligen ska min totalt ohändige man köra röjsåg i lilla skogen här utanför *SKRÄCK* Visst, manligt och allt det där, men HJÄLP!!! Han kan ju inte ens få ihop en liten tofs på sessan med två händer och en borste, än mindre plocka en fästing på katten med fästingplockare, hur i hundan ska han då fixa en RÖJSÅG??!! Ser någon makaber bild framför mig som innehåller stympade lemmar och mycket blod. Njae, kanske ska kvinnan, who´s wearing the pants in the family, erbjuda sig istället. Känns tryggare om mannen håller sig till en spade och rabatten! Inte mycket som kan gå fel där och inte under farmors vakande öga… Och dessutom har ju min kära lilla far kommenterat i en tidigare blogg att detta med motorsågar och dylikt ligger i generna, så det är väl bara upp till bevis som gäller. Jag menar, vad gör man inte för att se till att ens familj är trygg och säker från fara...

Dagens låt: Top gun; Highway to the dangerzone http://www.youtube.com/watch?v=V8rZWw9HE7o

1 kommentar:

mamma Ann sa...

Grattis till din hemtentamen, det gick ju galant, men vem trodde något annat? Ser ut att vara skönt nere hos er nu när målning och övrigt är över för denna gång. Kram