Dagens låt:

tisdag 11 augusti 2009

Studie STRESS

Det här med att läsa på distans mot högskolan kräver en helt del teknisk kunskap och utrustning. Man ska kunna en massa program; Fronter, Marratech, videosamtal etc, etc.
Själv har jag ju känt mig rätt ”hightec” sedan jag började min blogg och har helt själv klurat ut hur man gör för att lägga till olika saker, men nu så hoppsan kom man ner på jorden igen! Fick helt enkelt krypa till korset igår och be Butter hjälpa till och förklara denna grekiska på högskolans hemsida.

Jaha, man måste ha en dator med webbkamera och mikrofon samt ett 100 % fungerande internet. Hmm… spännande. När vi flyttade in här så funkade inga telefonjack för Klantielssons hade ju roat sig med att kakla över vissa och pulat runt med dragningar själva. Telia kom hit och med hjälp av en reservledning kunde de få fram ETT fungerande jack. Det var allt de var skyldiga att tillhanda hålla, resten fick vi bekosta på egen hand och det skulle antagligen innebära att de var tvungna att dra om alla teleledningarna i väggarna både inne och ute och vi hade ju precis renoverat klart och skulle flytta in. Inte speciellt attraktivt att börja riva i väggarna då, så vi beslutade att det fick lov att räcka med ett jack.
Tja , ”fungerande” är ju ett relativt ord beroende på hur man ser det. Allt är ju kopplat till detta enda jack, som dessutom sitter i hallen med en rejäl snickrad låda över sig för att skydda det. Men så har vi ju den där lillprins bus som roat sig med att klättra på denna låda i tid och otid, vilket i sin tur lett till att jacket glappar. Detta gör då att om man går emot lådan så hoppar både nät och telefonlinje ur. Ingen höjdare mitt i ett seminarium på nätet. Men detta går ju att lösa med mobilt bredband så det kommer att fixas meddelibums!

Men, sen var det ju det där med webbkamera och mikrofon. Vår stationära dator har aldrig använts till sådant och den är dessutom placerad i bortre änden av vardagsrummet (vi har en öppen planlösning på nedervåningen) så att sitta ifred är ju rätt kört. Tydligen ska jag sitta uppkopplad mot högskolan måndag + tisdag 10.30 – 17 (ibland 18).
Hmm… lycka till liksom!

Men, så kom ju Butter på den ultimata lösningen. Han köpte en värsting laptop för mindre än ett år sedan men vill nu ha en stationär istället, så jag köper helt enkelt hans laptop och han kan då köpa en ny stationär. På så sätt kan jag ju med mitt mobila internet sitta var jag vill och får då också jobba ostört. Den har ju dessutom inbyggd mikrofon och kamera, så då löste sig det också.

Ja, fast den är ju lite svart och tråkig… Jag vill ju ha en kul orange eller rosa eller nåt.. Men det löste sig också för Butter hittade flera bra sidor med laptop covers så nu är ett superläckert gelskin i sköna färger på väg hit med posten. Ny mobil är också på G och självklart ska den också ha en läcker färg och en riktigt bra kamera. Och JA, jag kanske har någon lindrig form av 40 års kris men om det bara resulterar i ett gelskin och en kul färg på mobilen, SO WHAT?!!!!!!!
Men, så ska jag lära mig att använda allt detta också, så Butter körde en demonstration. Jag satt där i köket med laptop:en och han satt på vår stationära och jag provade webbkameran och micken. Lite kul, har inte gjort det förut så jag satt där och tittade på mig själv och spexade en stund och tyckte att detta var ju riktigt skitkul ända tills…

…jag kom på att vem än jag pratar med ser ju ALLT bakom mig också och i detta fall köket hela vägen ut i hallen *skräck* Detta innebär ju att man måste ha tokstädat i bakgrunden innan dessa möten! I Nästa sekund inser jag att de ser ju faktiskt MIG också, så glöm slappa runt hemma med håret på ända i mysbyxor för man ska ju ändå ingenstans. Nej då, det är dusch, hår, smink, klädsel och rubbet som gäller *suck* Dessutom så får jag någon form av dubbelhaka när jag sitter och tittar ner på tangentbordet när jag skriver (JA, jag måste faktiskt det, excuse me!!!) vilket syns mer än väl i webbkameran… Plastikoperation känns ju lite drastiskt, men kanske ska börja öva på att inte titta ner när jag skriver…

All detta och kursen har inte börjat än… Spännande fortsättning följer…
Dagens låt: Pat Benatar; Anxiety http://www.youtube.com/watch?v=eOjM7mXLlcg

Inga kommentarer: