Dagens låt:

fredag 21 augusti 2009

Perfektionismens baksida

Frisörbesök har alltid en baksida…

Nämligen dagen då det nyfriserade håret behöver en tvätt och man ska med hjälp av konstens alla regler få till samma frisyr som man hade när man lämnade salongen.

Detta ”roade” jag mig med i morse. Till det hade jag 3 småbus runt benen, varav en väldigt nervös liten sessa som hade första riktiga skoldagen, klass 1. Detta medförde att hon hade tusen frågor och funderingar som behövde omedelbar uppmärksamhet och som fördelaktigast bara kunde lösas av mamma.
Hårtvätten var nemas problemas. Kände mig visserligen lite som en cancer patient när jag insåg att MÄNGDER av mitt hår nu var borta… Hårblåsningen vållade inte heller några större bekymmer. I med lite mousse och VOILÀ…

… så ser jag ut som en friserad pudel på väg in i utställningsringen *hjälp* Vad gjorde jag fel?!
Provar lite mer mousse med resultatet ”klibbig pudel på väg in i ringen” *hjälp, hjälp* Blöter händerna och duttar runt i håret i förhoppning om att få bort det klibbiga utseendet vilket bara resulterar i ”dränkt hårboll ”. *sjukt irriterande* Klockan har på något överdjävligt sätt fortsatt att ticka på och jag inser att vi borde sitta i bilen typ… NU!!! *panik*

Övriga familjen mobiliserar till bilen och i panik frotterar jag håret med resultat ”elchock” *gråtfärdig*
Överväger starkt att bara skita i allt och stanna hemma, Mannen fixar detta själv! Men… det är ju sessans första riktiga skoldag och hon är nervös, så självklart måste mamsen finnas med.

Ger mig själv en mördarblick i spegeln, torterar håret med borsten, fixar till ”luggen” och kramar igenom resten med händerna och ger sedan upp utan att titta i spegeln och ber en bön om att alla är för upptagna med sitt för att ens notera att jag existerar...
I bilen kan jag inte hålla mig längre utan sneglar på håret i spegeln under solskyddet och…
Plötsligt så ser det helt okej ut!?

Alltså; friserat + klibbigt+ dränkt+ frotterat + torterat och till sist kramat leder alltså till en helt okej frisyr. Inser att jag måste gå upp en timme tidigare i fortsättningen…

Dagens låt: Shania Twain; man, I feel like a woman http://www.youtube.com/watch?v=8Sl0EkHZX_U

2 kommentarer:

mamma Ann sa...

Frisyren är jättefin du ser som sagt mkt yngre ut precis som din man säger, men för mig är du alltid fin . Du får träna att fixa till håret snabbare annars blir det nog kaos i ert hus på morgonen. Kram

Nina sa...

I love you just the way you are! Sitter här och småfnissar för mig själv... förmodligen för att jag känner igen mig själv i din beskrivning...
Men som Joakim Hillson säger - "Du är så vacker utan spackel! Att du inte kan förstå - ju mer du kladdar ju mer du sabbar!"
KRAM SNYGGING!