Dagens låt:

onsdag 26 augusti 2009

David och Goliat

Dagen D var således igår. På 20 minuter, innan första lektionsstart hade jag fixat nytt passerkort och 2 parkeringstillstånd. *ching- ching*
Sen var det dags. Gruppen var till en början blandad med både campus och distanselever och mixen av människor var som förväntad… Mestadels yngre tjejer ålder knappt 20, några ”tanter” mig själv inkluderad, och hela 2 grabbar ålder 20 +. Proffessorn som är kursansvarig brinner, liksom alla professorer, för sitt ämne och kan inte sluta prata om sina egna forskningar och avhandlingar. Självklart presenteras dessa mer eller mindre som de enda sanna :)

Det fanns 3 olika seminarieledare, professorn själv (med sin kritiska blick och ständiga följdfråga ”kan du utveckla det där?”). En gullinuttig fd, föskollärare och speciallärare som jobbat 20 år i branschen och som nu tycket det skulle bli ”såååå kul och spännande att jobba med er” i ett röstläge anpassat för förskolebarn samt en äldre manhaftig kvinna med barsk röst som jobbat på skoldaghem förr i tiden och som såg upp till fru professor som om hon vore Gandhi.

Självklart fick jag kritiska fru professor som min seminarieledare. Gullinutt fröken förklarade för sin grupp att hon fanns tillgänglig så gott som dygnet runt för frågor och annat, även helger och det gick bra att boka tid med henne på skolan också om man ville ha hjälp med något.
Fru professor lade barskt till att SÅ jobbade inte hon, för hon hade så många elever att hålla reda på i olika kurser, samt hade egna forskningar på gång, så det var till att hålla sig till de seminarie tider man blivit tilldelad. *Yohooo* vinstlott redan från början…. NOT!
Ja, ja, man får se det så att jag har i vart fall den mest kunniga seminarieledaren och senare på em när vår grupp hade henne själv så var hon mycket mjukare.
Jag slapp i vart fall kursens ”goodie – two – shoes” hon läser på campus *phu* Tänk att alla kurser har en sån, en tjej, 20 år som gjort sin första praktik i skolan på Pedagogik A och nu därför kan och vet ALLT om skolans värld, presenterat genom självklarheter som läggs fram i syfte om att bli ”the teachers pet”. Gårdagens höjdare från henne var: ”Kommunikation måste ju vara det viktigaste i arbetet med barnet” NÄHÄ!!!??? Shit Einstein släng dig i väggen! Vidare följde denna kommentar: ” Men JAG tycker att egentligen har ju alla människor särskilda behov”. WOW… banbrytande, det hade ju ingen annan tänkt på förut, inte ens när de ändrade det uttrycket i läroplanen till ”barn i behov av särskilt stöd” istället för just ”barn med särskilda behov”. Vilken klippa, vilken spetskompetens, man blir ju mörkrädd av denna enorma konkurrens… *suck*

Däremot fanns det flera som liksom jag hade erfarenhet från att ha arbetat flera år i skolan och de hade mycket bra och vettiga inlägg. En kvinna jobbade på särskolan och var jättekunnig och hade bara tänkvärda och bra inlägg. Sånt är kul för då får man ju faktiskt ut något av gruppen. Tyvärr gick inte just hon i min grupp, men det gjorde några andra, så det blir nog bra.

Dagen avslutades med min numer bästa vän DAVID som är IT support ansvarig och som gick igenom hur Fronter, Connect och allt annat nätbaserat elände fungerade. Tydligen har systemet en massa knappar som gör att man ändrar inställningen för ALLA inloggade och inte bara sig själv, så jag skrev så fingrarna blödde om alla knappar jag absolut INTE fick trycka på. Men i det hela hängde jag inte riktigt med på vad det var som jag SKA trycka på och alla andra verkade ha superkoll, så det hela blev till slut en monolog mellan mig och stackars lilla David (typ 20 år gammal och redan IT support ansvarig på Högskolan... själv är man snart 40 och har IQ noll när det kommer till teknik. Är antagligen "den där gamla tanten helt utan datakunskaper samt hjärna" i hans blogg...)
. Ja, ja, ska träna på ”Cafeet” inför måndagens första föreläsning och hoppas och ber att det ska funka… Men jag har Davids nummer, så det var bara att ringa där och då om det kör ihop sig, så skulle han guida mig via telefonen. Thank god for David som ska hjälpa mig att övervinna Goliat (tekniken). Han är säkert scout och van att hjälpa gamla tanter över gatan *ler*
Spännande fortsättning följer…

Dagens låt: MC Hammer; U Can´t Touch This... http://www.youtube.com/watch?v=2c4L4CPfQY8

Inga kommentarer: